Zuiver zakelijk in de mode

The Optimist 191 maart / april 2020 Samenleving

Deze keer kijken we naar de zakelijke wereld van de duurzame mode. Waarom? Omdat iedereen ermee te maken heeft. Als we er tenminste voor kiezen. De meeste mensen kopen wat ze gewend zijn, en dat is vaak fast fashion: kleding die soms voor een habbekrats in de winkel hangt of met een paar muisklikken goedkoop te bestellen is. Dat kan alleen maar als de inkoopprijs ongeveer net zo laag is. En dat kan alleen wanneer de productie tegen een bodemtarief plaatsvindt. Het laat zich raden dat die bodem vaak niet in Europa ligt, maar in een lagelonenland.

Op de volgende pagina’s laten wij u kennismaken met een organisatie die strijdt voor eerlijke prijzen in de mode-industrie, een influencer die koos voor verantwoorde kleding, een tassenontwerper die zijn creativiteit sociaalbewust inzet, vier sisters in crime die een kledingbibliotheek startten, een ambachtelijke horlogemaker die tijdloze horloges herstelt en een tandarts die een eigen bedrijf in duurzame praktijkkleding is gestart.

Mocht u na het lezen van Zuiver Zakelijk een blik werpen op uw kledingkast en denken ‘dit kan beter’, dan hebben wij u mogelijk geïnspireerd. Gooi niet onmiddellijk uw oude kloffie, klompen en klederdracht weg, maar deponeer het in de kledingbak (textielcontainer, voor de chiquere postcodes) of geef het op een andere manier een tweede leven. Ook dat is een keuze.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie