The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Grote kledingfabrikanten staan steeds meer onder vuur. Het kernprobleem van de huidige kledingindustrie is ‘fast fashion’. (Te) goedkope kleding die snel kapot of verwassen is door slechte kwaliteit en daardoor snel bij het afval terecht komt. Er worden bovendien in veel gevallen vervuilende chemicaliën gebruikt in het productieproces. Daarbij zijn de omstandigheden voor de arbeiders vaak ronduit slecht. Kleding is geen wegwerpproduct maar zo wordt het vaak helaas nog wel gebruikt. Des te meer reden zelfgemaakte kleding te kopen, maken én verkopen.
Langzaam maar zeker komt er meer bewustzijn over duurzaamheid van kleding. We begrijpen beter dat met een paar euro voor een kledingstuk nou eenmaal geen eerlijk en groen product te maken is. Ook is er meer vraag naar natuurlijk, biologisch materiaal. Ten behoeve van het milieu en omdat we nog niet precies weten wat de chemische stoffen in kleding met onze gezondheid doet. Consumenten zijn steeds vaker bereid wat meer geld uit te geven aan kleding die langer mee gaat en onderscheidend is. Zelfgemaakte kleding is duurzaam, milieuvriendelijk en origineel.
In deze corona tijd waar traditionele fysieke winkels het moeilijk hebben en de online verkoop stijgt, is het verstandig je zelfgemaakte kleding te verkopen via een webshop. Misschien heb je al een webshop of ben je van plan een eigen website te (laten) maken. Een andere mogelijkheid is bestaande webshops benaderen met de vraag om je zelfgemaakte kleding in het assortiment op te nemen.
Doordat consumenten steeds bewuster en kritischer worden is ‘het verhaal’ achter de kleding dat wat verkoopt. Een kledinglabel is emotie, emotie is marketing.
Aantrekkelijke labels maken is een perfecte manier om op deze emotie in te spelen. Met een (geweven) label kun je je merk, missie of verhaal te ondersteunen. Dit maakt van je kopers ‘fans’ en van fans weten we dat ze loyaal zijn aan merken van producten.
Kleding labelen doe je om het merk en maker te presenteren, de maat of wasinstructies te vermelden. Hoe kom je tot het juiste kledinglabel?
1. Kies voor geweven labels
Labels moeten lang meegaan en daarom zijn geweven labels de beste manier voor het labelen van kleding. Geweven labels zijn duurzaam door een goede wasbaarheid. Ze houden na talloze keren wassen nog steeds hun originele kleur en vorm.
2. Plaats van label
In het algemeen worden kleding labels vaak op de hals of aan de mouw vastgemaakt. Bij broeken aan de binnenkant van de taille of achterzak. Kies in ieder geval voor onopvallende naad en een plek waarbij het label niet op de huid gaat irriteren.
3. Waslabels
Een waslabel kan apart gebruikt naast het merklabel. Met duidelijke was- en onderhoudsinformatie kan ´een kind de was doen´. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld standaard wassymbolen gebruiken. Zo weet je zeker dat jouw zelfgemaakte kleding er ook mooi uit blijft zien.
4. Online (was)labels ontwerpen
Online labelontwerptools zorgen ervoor dat de kledinglabels een standaardformaat hebben en goed leesbaar zijn. Dan hoef je niet te twijfelen of het er goed uitziet en makkelijk aan te brengen is. Je kunt natuurlijk ook je eigen ontwerp maken en uploaden.
5. Branding en informatie
Een kledinglabel is dé plek voor branding van het merk en informatie over het product. Lees hieronder welke informatie op een kleding label gezet wordt.
Kledinglabels zijn oorspronkelijk bedoeld om klein en onopvallend te zijn. Dit betekent een klein lettertype en slimme keuzes over welke informatie je op de labels zet. De regels voor etiketten van kleding vind je bijvoorbeeld op de website van de KVK.
De meest gangbare en essentiële informatie op een label:
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties