Wereldverbeteraars

The Optimist 24 jun 2022 Samenleving

Mensen die de wereld mooier maken verdienen onze aandacht. We zetten hier zes optimisten in het zonnetje.

Arnoud Aalbersberg
Om reizigers te beschermen tegen malaria, startte Arnoud Aalbersberg in 1992 samen met zijn vader het bedrijf Travel Health Group. In 1999 nam hij het bedrijf over. Hij vertelt: ‘Vanaf het begin, dertig jaar geleden, hebben we ons ingezet voor het terugdringen van het aantal malariabesmettingen en daarmee het aantal doden ten gevolge van malaria.’
Malaria is een vermijdbare infectieziekte, waarvan het aantal gevallen in 2020 wordt geschat op 241 miljoen mensen in 85 landen waar de ziekte endemisch is. Met zijn bedrijf stelt Aalbersberg alles in het werk voor een malaria-vrije wereld in 2030.
Op de foto zien we Aalbersberg met één van de hulpmiddelen in zijn handen die worden ingezet om malaria te bestrijden. In samenwerking met het merk Care Plus®, zorgt hij voor de distributie van gratis geïmpregneerde, bedrukte klamboes. De afgelopen drie decennia werden al ruim 45 duizend van deze klamboes in risicogebieden verspreid.
Voor wie op reis gaat naar landen waar het risico op malaria aanwezig is, kan een goede voorbereiding geen kwaad. De klamboes, sokken en DEET-producten van Travel Health Club werden bekroond door internationale vakjury’s.
Jaarlijks presenteert Travel Health Group het Malaria Impact Report. Hierin kun je alles lezen over het verloop van de infectieziekte, het gevecht ertegen en over de resultaten die het bedrijf tot nu toe heeft geboekt.
Meer informatie: www.malariafree2030.org

Magdalena Scheijgrond en Kimberly Smith
Een paar jaar geleden leerden de Poolse Magdalena Scheijgrond en de Amerikaanse Kimberly Smith elkaar kennen tijdens een conferentie in Barcelona. Deze ontmoeting bleek later het startpunt te zijn van hun bedrijf ebb + flow. Onder deze naam ontwikkelen zij hun eigen CBD-producten waarmee ze mensen helpen hun lijf, geest en huid weer in balans te brengen.
‘Ebb + flow staat voor de golvende beweging van de zee, een fenomeen dat gelijk staat aan de golven waarmee we ons leven in balans brengen’, vertellen Scheij-grond en Smith. De ervaring van Scheijgrond met het opzetten van gezondheidsbedrijven en Smith’s kennis van de wetenschap en regelgeving in de voedings- en cosmetica-industrie bleek een krachtige combinatie te zijn.
De vrouwen delen een passie voor gezondheid en welzijn, en houden zich bezig met de wetenschap en potentie van canabidiol (CBD). Momenteel zijn ze vaak te zien op events, waar ze vertellen over de combinatie van welzijn en wetenschap. ‘We geloven sterk dat we het moeten hebben over wetenschappelijk onderzoek naar het effect van CBD op ons welzijn. Zo helpen we mensen begrijpen wat CBD is, hoe het werkt en wat het voor ons kan betekenen.’
Meer informatie: www.ebbandflowonline.com

‘Vraagstukken worden beter opgelost als ze vanuit verschillende oogpunten belicht worden.’

Nikita Neijssel en Nico Sloot
Wat doe je als je opmerkt dat de media steeds minder onafhankelijk zijn en er nog maar weinig échte onderzoeksjournalistiek wordt bedreven? Nikita Neijssel en Nico Sloot viel het op dat het vertrouwen in de mainstream media de afgelopen jaren aanzienlijk daalde en dat de nadruk voornamelijk ligt op het verslaan van wat er mis is in de wereld en het vergroten van polarisatie. Ze richtten B Informed Media op, een sociaal maatschappelijk multimediaplatform van en voor het volk en ondernemend Nederland en België.
‘Er is een grote behoefte aan achtergrondinformatie en uiteenlopende perspectieven om de juiste keuzes te maken vanuit respect, verbinding en gelijkwaardigheid’, vertellen Neijssel en Sloot. ‘Met ons platform hoef je niet meer het hele internet af te zoeken naar informatie, maar vind je informatie vanuit verschillende perspectieven op één platform samengebracht.’ Ze merken op dat veel mensen geloven dat wat ze in het nieuws zien de waarheid is. ‘Dit is een sterk verouderde opvatting. Nederland kent maar twee mediahuizen en één persbureau. In werkelijkheid zijn er vele realiteiten en vele waarheden in de wereld van vandaag, een onderwerp kent immers vele kanten. Vraagstukken worden beter opgelost als ze vanuit verschillende oogpunten belicht worden en niet vanuit een enkel lineair perspectief.’
Meer informatie: www.binformedia.nl

Rob van den Dool
Samen met zijn vrouw Willemijn Verloop richtte Rob van den Dool de stichting War Child op. Toen dit bedrijf vaart kreeg, stapte hij eruit om andere bedrijven te adviseren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toch gaf dit hem niet genoeg voldoening. Van den Dool wilde zélf ondernemen, met impact. Toen ontstond bij hem en zijn compagnon het idee om een bedrijf in verantwoord geproduceerd beddengoed te starten. Dit idee leidde tot de oprichting van Yumeko.
Van den Dool herinnert zich hoe het begon: ‘We zagen de enorme beerput van ellende rond de productie van dons en katoen. Wist je dat katoen één van de meest vervuilende producten is? Maar liefst 25 procent van alle pesticiden die wereldwijd worden gebruikt is bestemd voor de katoenproductie. En in de verfstoffen waarmee ze de dekbedovertrekken van een leuke print voorzien, kunnen giftige stoffen zitten. Stel je voor, een Smurfendekbed waar je kind ziek van wordt. Daar moest verandering in komen.’
Met Yumeko slaagden ze erin een productieketen te realiseren waar iedereen beter van wordt. ‘Het was een uitdaging om een duurzaam businessmodel op te zetten, maar het is ons gelukt. We willen anderen laten zien dat het kan, zodat zij ook sociale ondernemingen starten. Ik geloof namelijk dat de oplossing voor veel problemen uit het bedrijfsleven moet komen. De politiek volgt later wel.’
Meer informatie: www.yumeko.nl

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie