Waarvoor dient een vliegveld?

The Optimist 021 juli / augustus 19981998
Schiphol moet een \'station\' zijn, geen economische kernactiviteit. Editors | 21 juli/augustus 1998 issue Op zoek naar een visie voor Schiphol is het misschien tijd voor een vraag: waarvoor dient een vliegveld? In feite is een vliegveld niets meer dan een station of een bushalte, een plaats van waar men ergens naartoe reist. De Nederlander heeft een vliegveld nodig om te kunnen deelnemen aan de wereld. Een treinstation ligt normaal gesproken binnen een half uur reizen van je huis en de dichtstbijzijnde bushalte ligt binnen tien minuten. Voor een vliegveld zijn we gewend wat verder te reizen. Een uur of twee in de auto of de trein is aanvaardbaar. Maar als het dichtstbijzijnde vliegveld in Parijs ligt, voelt de Nederlander zich belemmerd in zijn wereldburgerschap. Wat dat betreft ligt Schiphol prima. Het probleem van Schiphol ontstaat omdat Schiphol méér wil zijn dan een vliegveld. Schiphol wordt door velen gezien als een economische kernactiviteit. Rondom de luchthaven moeten zich andere economische activiteiten verzamelen. Schiphol is niet gewoon een station of bushalte om Nederlanders naar het buitenland te vervoeren maar een werkgelegenheidsproject. \'Mainport Schiphol\' betekent bijvoorbeeld dat de luchthaven dient om een Duitser uit Düsseldorf naar New York te vervoeren. Natuurlijk is dat

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie