Waarom niets zo goedkoop is als we denken

The Optimist 1 jul 2011
Tegenwoordig kennen mensen van alles de prijs, maar van niets de waarde. Met deze beroemde woorden van Oscar Wilde opent Raj Patel zijn boek De waarde van Niets. Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden laat Patel de lezer zien wat een misvatting het is om de wereld te waarderen aan de hand van de marktprijs van artikelen en ook wat de gevolgen daarvan zijn. Gaandeweg begint de lezer te begrijpen waarom het onvermijdelijk is dat de maatschappij tot de huidige crisis heeft kunnen komen. Zo zijn de kosten van een simpele hamburger – in de vorm van overgewicht en schade op het milieu – veel hoger dan wat we er in een fastfood restaurant voor betalen. Maar als noch de consument, noch de winstgerichte multinationals ze betaalt, wie dan wel? Ook achter de smartphones die we gratis bij een abonnement krijgen zitten bloederige kosten verborgen. Het mineraal coltan, noodzakelijk voor de productie wordt in Congo gewonnen door vrouwen die verkracht en als slaven behandeld worden, hun gemiddelde levensverwachting is slechts 47 jaar. Dit is nog duisterder als we bedenken dat mobieltjes desondanks aan ons verkocht worden als ‘gratis’. Patel, afgestudeerd in politiek, filosofie en economie pleit voor een nieuwe kijk

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie