Vertrouwd en toch zo vreemd

The Optimist 133 januari / februari 20112011
Ton Maas | 133 januari /februari 2011 Muziek: Carolina Chocolate Drops Genuine Negro Jig De dromerige pose van zangeres, violiste en banjospeelster Rhiannon Giddens op het hoesje van de nieuwe cd van de Caroline Chocolate Drops wijst niet op zoiets heftigs als een revolutie. Toch markeert dit jeugdige trio een radicale koerswijziging in de ontwikkeling van de zwarte Amerikaanse muziek. Vijf jaar geleden leerden ze elkaar kennen tijdens de eerste Black Banjo Gathering aan de universiteit van Boone in South Carolina. Daar presenteerde folkloriste Cecelia Conway de resultaten van haar onderzoek naar de laatste nog levende zwarte stringbandmuzikanten in het zuidelijke hoogland van de Verenigde Staten. Dat die nog bestonden, was voor velen een verrassing, want sinds de hoogtijdagen van de Blackface Minstrel Shows – waarbij blanke Amerikanen hun gezicht met schoensmeer bewerkten en ‘zwarte’ muziek maakten – hadden zwarte muzikanten het genre gemeden, ruim een eeuw lang. Zo kon het gebeuren dat de hillbillymuziek met haar opgewekte gefiedel en getokkel op mandoline en banjo het domein werd van de conservatieve blanke bevolking. Van de studenten die uit nieuwsgierigheid de eerste Black Banjo Gathering bijwoonden, raakten er drie zo geïnspireerd door Conways veldopnamen van zwarte stringbandmuzikanten, dat ze besloten om

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie