Uitzonderlijk

Brian de Mello 21 okt 2022 Samenleving

De veranderingen die hebben plaatsgevonden sinds de coronacrisis noemen we ‘het nieuwe normaal’. Denk aan de manier waarop we tegen thuiswerken aankijken, dat we vaker ’s avonds wandelen, en dat we minder zakelijk vliegen. Om maar enkele dingen te noemen. Of dat allemaal van lange duur is, valt nog te bezien – maar we blijven hoopvol en optimistisch.

Wat mij de laatste tijd ook bezighoudt is het nieuwe abnormaal. Aanleiding om hierover te filosoferen was de gulle gift van Patagonia-oprichter Yvon Chouinard. Het stond breed in alle media. De goede man besloot om samen met zijn familie hun miljardenbedrijf weg te geven zodat alle toekomstige winst naar de strijd tegen klimaatverandering kan gaan. Je denkt: wat een geweldige man. Dat denk ik ook.

Wat mij lichtelijk irriteert is de verbazing waarmee hierover wordt bericht. Hoezo, zou dit uitzonderlijk gul zijn? Misschien is Chouinard behalve een slimme zakenman ook nog een man met een uitstekend werkend moreel kompas. Daar zou niets uitzonderlijks aan moeten zijn. Iemand met voldoende euro’s om de komende honderd jaar onbeperkt gas te verbruiken (bij wijze van spreken), mag zich weleens afvragen hoeveel ‘genoeg’ is. Ik ga twijfelen aan iemands mentale gezondheid – laten we het morele kompas daaronder scharen – wanneer die persoon niet zou nadenken over de genoeg-vraag.

Toevallig is ons thema deze keer: vitaliteit en lekker in je vel zitten. Voor sommige mensen is lekker in de slappe was zitten daar synoniem aan. Helaas. Het echte leven zit anders in elkaar. Vraag het maar aan Marianne Timmer (p.26) of Annemarie Postma (p.54).

Zullen we afspreken dat het nieuwe normaal dat Chouinard vertegenwoordigt, eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld is? Niks uitzondering. Iedere CEO zou in de spiegel moeten kijken, zich af moeten vragen of hij terecht honderd keer modaal ontvangt en z’n kind Yvon moeten noemen. En niet Sywert, Bernd of Camille. Laten we die gestoorde gasten alsjeblieft het predicaat ‘het nieuwe abnormaal’ blijven geven.

Brian de Mello, hoofdredacteur
redactie@theoptimist.nl

Deze editie van magazine The Optimist is verkrijgbaar in de webshop.

Brian de Mello

Brian de Mello

Brian de Mello (1965) heeft een passie voor tekst en creatie. Die kan hij kwijt...

Meer over Brian de Mello >

Reacties

Geef een reactie