Tandenpoetsen zonder plastic

Brian de Mello 25 feb 2022 Natuur & Milieu

Aan sommige dingen raken we zo gewend, dat we bijna niet beter weten. Terwijl het wel beter kan. Daar kwam Almar Fernhout achter toen hij weer een lege tandpastatube weggooide.

Tijdens een roadtrip met zijn dochter door de VS kwam Almar Fernhout voor het eerst in contact met het fenomeen ‘tandpastatabletten’. Waarom was dat nog niet verkrijgbaar in Nederland? En waarom zou het niet nog beter kunnen smaken en duurzamer geproduceerd kunnen worden? Op deze vragen vond hij samen met zijn compagnons Dennis Kamst en Roger Nefkens het antwoord: Smyle.

Milieuwinst

Ondernemer Fernhout wist al snel dat hij iets in handen had met veel potentie. Het duurde even voordat hij de tandpastatablet wist te perfectioneren qua smaak en samenstelling. Het product – een glazen flesje met tabletten – staat niet alleen leuk in de badkamer, maar het wordt inmiddels door steeds meer tandartsen aanbevolen. Bovendien zorgt het voor een enorme milieuwinst. ‘Jaarlijks belanden 1,5 miljard plastic tandpastatubes op stortplaatsen en in de oceaan. Tot nu toe is dankzij Smyle al meer dan 500 duizend tubes dat lot bespaard gebleven’, licht Fernhout toe. En daar blijft het niet bij, want er valt ook duurzame winst te behalen in het productieproces. ‘In reguliere tandpasta komen vaak microplastics en weekmakers voor. De tabletten van Smyle zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten, waarbij je de keuze hebt tussen mét of zonder fluoride.’

Green Quest Award

Het merk kreeg nog meer tractie na een uitzending van BNR Nieuwsradio waarin Fernhout te gast was. Presentator Harm Eedens was gecharmeerd van Fernhouts suggestie om live op de radio zijn tanden te poetsen met een tabletje. ‘Dat had Harm nog nooit gedaan, en dus leek het hem wel interessant om dit tijdens de uitzending te proberen en hier verslag van te doen. De podcast die daarop volgde werd een van de best beluisterde BNR-podcasts.’ Smyle werd vervolgens geselecteerd om mee te dingen naar de Green Quest Award 2021 van de radiozender. ‘Op de finaledag ging het erg veel over oplossingen tegen CO2-uitstoot. Ik was dan ook totaal verrast toen plots werd meegedeeld dat Smyle deze duurzaamheidsprijs had gewonnen. Volledig overrompeld moest ik naar het podium om de prijs in ontvangst te nemen uit handen van juryvoorzitter Jacqueline Kramer.

Onvoorbereid hield ik daar een speech. Ik heb toen gezegd: “De hele wereld heeft het over CO2-uitstoot, maar we stikken zo langzamerhand in het plastic. Daar is veel te weinig aandacht voor. Plastic is iets wat iedereen irriteert en iedereen blijft het maar kopen omdat er bijna geen alternatieven zijn. Wij zijn een van de eersten die wél een alternatief hebben.” Dat kwam er spontaan uit, recht uit het hart. En dat maakte kennelijk indruk.’

Wereldwijde interesse

Het winnen van die prijs zorgde voor media-aandacht en belangstelling van mensen die Smyle een warm hart toedragen. ‘Marjan Minnesma hielp ons met het maken van een filmpje waaruit sprak dat het beste plastic “geen plastic” is. Dit filmpje kwam onder de aandacht van meer dan 300 duizend rekeninghouders van ASN Bank, die vervolgens massaal Smyle bestelden.’

Fernhouts tandpastatabletten gaan nu de hele wereld over. De navulling voor de flesjes wordt verstuurd in stevige zakjes van gerecycled papier. Hotelketens, vakantieparken, luchtvaartmaatschappijen, van alle kanten is er interesse voor grootschalige distributie. Ook de detailhandel is om: supermarkten en drogisterijketens zien het nut van een plasticvrij product als Smyle in en nemen het op voorraad. ‘Smyle is een merk dat aanspreekt, een optimistisch merk; dat willen we zoveel mogelijk uitstralen.’

‘Waarom zou je iedere dag met dezelfde smaak je tanden moeten poetsen?’

Pizza- of cappuccinosmaak

Ook aan de sociale dimensie van duurzaamheid is gedacht. ‘We hebben onlangs 280 duizend tandpastatabletten aan de Voedselbank gedoneerd. Mensen die daarvan afhankelijk zijn hebben vaak niet het geld om goede mondverzorgingsproducten te kunnen kopen. Vandaar dat wij besloten om te helpen met gratis Smyle.’

Op de vraag hoe hij de verdere ontwikkeling van zijn merk ziet, komt Fernhout met een verrassend antwoord. ‘Van mensen van over de hele wereld krijgen we de vraag of we ook een andere smaak aan de tabletten kunnen geven. Van pizza- tot cappuccinosmaak. En dat kan. Of iets minder extreem: de smaak van een bestaand merk tubetandpasta. Waarom zou je iedere dag met dezelfde smaak je tanden moeten poetsen? De hedendaagse consument wil kennelijk experimenteren met smaak. Als je iedere dag spinazie eet krijg je daar toch ook genoeg van? Waarom zou dat dan ook niet voor mondverzorging gelden? Zolang het maar plasticvrij en op basis van natuurlijke producten kan, willen wij erover nadenken. Zie Smyle maar als de Tony Chocolonely van de mondverzorging.’ •

Brian de Mello

Brian de Mello

Brian de Mello heeft een passie voor tekst en creatie. Die kan hij kwijt in...

Meer over Brian de Mello >

Reacties

Geef een reactie