Sociale media, de kraamkamers van duurzaamheid

The Optimist 12 apr 2012
Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, noemt sociale media de kraamkamers van duurzaamheid. Het zijn ontmoetingsplaatsen waar duurzame ideeën kunnen worden opgemerkt, bedacht, ontwikkeld, verspreid en gefinancierd. Ze geven mensen de mogelijkheid om zichzelf effectief te organiseren. En wat volgens hem het meest belangrijke is, ‘de vage term duurzaamheid gaat zich op sociale media hopelijk overbodig maken’. In de kwartaalbijlage van Ode bij NRC Handelsblad vertelde Jonker al dat hij hoopt dat sociale media het voor mensen makkelijker maken om voor zichzelf te ontdekken wat duurzaamheid is. Twee interessante projecten waar Jonker nu aan werkt willen we u natuurlijk niet onthouden. Zo bouwt Jonker momenteel een database van duurzame initiatieven. Hij verzamelde projecten van mensen die voor zichzelf proberen om het woord duurzaamheid concreet vorm te geven, en daarbij sociale media inzetten. Zijn doel is om uit die database handelingspatronen de destilleren, formats die kunnen helpen bij het opzetten van een nieuw duurzaam project. Op het congres ‘Duurzaam Organiseren >DOEN’ dat op 31 mei in Arnhem wordt georganiseerd, presenteert hij deze database. Die bestaat uit 300 voorbeelden in Nederland en 400 uit het buitenland. Deze best practices kan iedereen vanaf dat moment gratis downloaden. Zo bevat

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie