Smijten met geld: hobby of frustratie?

The Optimist 26 mei 2021 Zingeving

Impulsief of dwangmatig kopen is een bepaald gedrag. Voor de een is het een hobby, voor de ander een frustratie. Maar waarom doen ze wat ze doen met geld? Volgens gelddeskundige Michael Keet is het van belang om de redenen te achterhalen, want dit leidt tot meer begrip.

DOOR: MICHAEL KEET

Circa veertig procent van alle Nederlanders behoort tot de groep van de ‘Big Spenders’. Het absolute bedrag dat je op ‘veel’ of ‘te veel’ plakt, is voor iedere portemonnee anders. Deze groep mensen wordt gelukkig van het kopen, het uitgeven van geld, de adrenalinekick, ook al kan dat betekenen dat ze in de schulden terechtkomen.

Hier staat een groep lijnrecht tegenover: de groep mensen die zich enorm kan ergeren aan het smijten met geld. De honende opmerkingen over het patsergedrag van anderen zijn niet van de lucht. Je kent het wel, de buurman die een veel grotere, betere, duurdere televisie gekocht heeft, en daar eens lekker over aan het opscheppen is. Of die collega die een nieuwe auto heeft met lederen bekleding, wel 250 pk onder de motorkap en een over de top geluidssysteem geïnstalleerd en alleen maar hierover kan praten. Alle andere onderwerpen worden omgebogen naar die vette nieuwe auto.

Over de balk

Het is inmiddels even geleden dat het televisieprogramma Over de Balk uitgezonden werd. In dit programma werden overheidsuitgaven aan de kaak gesteld. Nut en noodzaak van de publieke uitgaven kwamen aan bod. Je kon je verbazen of ergeren aan de stupide uitgaven die de overheid deed. Of het nu ging om een brug over een snelweg of over een kanaal, zonder dat er daadwerkelijk een weg op die brug aangesloten werd, of een brug die alleen maar open blijft staan. En wat dacht je van een weg, waar je eerst zonder problemen door kon rijden, maar waar ze nu rotondes aangebracht hebben waardoor er dagelijks een file staat. Als ze het geld dat ze kunnen besparen door even na te denken, nu eens in zouden zetten om de armoede te bestrijden, dan wordt iedereen er beter van.

Het Voedselbank Vooroordeel

Een groeiende groep Nederlanders is afhankelijk van de voedselbank. Een veel gehoord commentaar is dat de afhankelijken van de voedselbank maar beter op hun geld hadden moeten letten. Hadden ze maar wat soberder moeten leven en niet met geld smijten. Waaraan voorbijgegaan wordt, is dat de situatie ook wel eens buiten hun schuld ontstaan zou kunnen zijn. Wat als je bijvoorbeeld door corona failliet gegaan bent, of wat dacht je van de impact van een echtscheiding op iemands leven. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de slachtoffers van de toeslagenaffaire of kortingen op de bijstandsuitkering omdat je eens per week een tas met boodschappen van je moeder krijgt. Je ziet enkel de situatie waar iemand nu in zit, niet waar ze vandaan komen of waar ze naartoe gaan.

Wie is de baas: jij of het geld?

De belangrijkste vraag voor jezelf – of je nu bij de overheid werkt, in loondienst, of ondernemer bent – is hoe je met geld-emoties omgaat. Jij bent degene die je emoties het beste kent en herkent. Reageren gaat op de automatische piloot, ingegeven door de ervaringen uit je eigen verleden. Hier kun je wel degelijk verandering in aanbrengen. Jij bent de baas over je eigen gedachten en gedrag. Negatieve emoties zorgen voor stress. Buig deze negatieve emoties om naar neutrale of zelfs naar positieve gedachten, dan leid je een veel gelukkiger leven. Met andere woorden: ‘Wie is de baas: jij of het geld?’ en laat het gedrag van een ander geen frustratie zijn. Als er minder onderlinge frustraties zijn, we wat meer begrip voor de ander tonen, daar wordt de wereld een beetje mooier van.

Michael Keet, auteur, spreker, trainer bij Moneyfulness.

Michaels boek, Moneyfulness, is in de VS door Morgan James Publishing uitgegeven. In het Nederlands heeft hij er een aanvulling op geschreven, ‘Wie is de baas: jij of het geld?’. De digitale versie is gratis te downloaden op www.moneyfulness.nl

Moneyfulness beëindigt de geldstress door een verbetering van je mindset, gedrag, emoties en overtuigingen met betrekking tot geld aan de ene kant en leidt je door de jungle van persoonlijke financiën aan de andere kant. Om armoede te reduceren wordt 10 procent van alle inkomsten gedoneerd aan goede doelen die de armoede bestrijden.