The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Driekwart van de werknemers is ongelukkig. Verzuimcijfers zijn hoger dan ooit. En dat terwijl we iedereen vol goede moed nodig hebben om de transitie te realiseren. We zochten antwoorden en vonden Dr. Kim Cramer, mede-oprichter van BR-ND People dat merken bouwt en een wetenschappelijke methode hanteert om werknemers en organisaties te laten floreren. Feiten, ervaringen, tips rechtstreeks uit de praktijk…
DOOR: GIJS DE SWARTE
Kim Cramer: ‘Een van de belangrijkere geluksfactoren als het om werk gaat is de mate van autonomie die je krijgt toebedeeld. Je hebt uitermate inspirerende leidinggevenden, en als werknemer bewust in hun visie meegaan kan zeker ook geluk teweegbrengen. Maar die zijn er niet zo heel veel en te vaak zie je dat de strategie en koers als een soort verstikkende deken over alles en iedereen wordt uitgerold. Het klinkt wat zwaar misschien, maar veruit de meeste werknemers hebben geen andere keuze dan dat accepteren en “Het zal wel” denken. En we moeten niet vergeten hoe ontzettend belangrijk werk in ons leven is; hoeveel gedachten, dromen en tijd we er aan besteden. Het kan anders…’
‘Natuurlijk zou het mooi zijn als de roep om autonomie direct vanuit de organisatie zelf kwam. Maar – dat weten we uit ervaring – het is niet zo makkelijk als eenling in een werksituatie je vinger op te steken. Je moet daar ontzettend veel lef voor hebben, en of het wat goeds oplevert is nog maar de vraag. Maar we leven wel in een tijd dat mensen werk wat anders gaan zien en er meer voldoening aan willen ontlenen. Zeker zie je dat onder de Millennials en bij Generatie Z, in een bovendien krappe arbeidsmarkt waar werknemers ook andere mogelijkheden hebben. Daar heb je als werkgever mee te maken. En ja, we zien de reactie, “Hoe zit het nou eigenlijk met het arbeidsethos?” wel voorbijkomen? Wat is er over van de schouders-eronder gedachte? Begrijpelijk.’
‘Natuurlijk moeten er besluiten genomen worden en knopen worden doorgehakt, en natuurlijk kun je niet eindeloos met iedereen overleggen. Maar het is wel heel verstandig om goed te kijken naar hoe je als leidinggevende de organisatie optimaal laat functioneren. Zo kun je natuurlijk met de directie in een hutje op de hei gaan zitten en daar alles bedenken en dat dan dwingend opleggen. Maar je kan de benodigde informatie ook ophalen uit de organisatie, want daar zitten de mensen die in ieder geval van hun eigen werkzaamheden het meest weten. Je komt erachter wat de werknemers denken en wat ze willen en dat heeft ongekende voordelen; de bedrijfsstrategie kan op meer kennis en informatie gebaseerd worden en is daardoor al snel inhoudelijk beter. En het is co-creatie en dus wordt het – en dat is goud – intern veel breder gedragen; de mensen voelen zich gehoord en zich er mede verantwoordelijk voor. En als je dat, die mate van wederzijdse communicatie in stand houdt, dan – wat simpel gezegd – is iedereen in de organisatie gelukkiger. De zakelijke voordelen zijn onmiskenbaar; minder verzuim, meer creativiteit, betere samenwerking en uiteindelijk een beter bedrijfsresultaat. Maar je kan je als leidinggevende ook afvragen, gelukkiger werknemers, waarom zou ik dat sowieso niet gewoon willen? – Het is wat mij betreft de wereld waar we naartoe moeten.’
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties