Serie – Groene communicatiebureaus: Heldergroen

The Optimist 18 jan 2022 Zingeving

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Heldergroen is een twintig-mens sterk reclamebureau, voorloper op dit gebied met al zo’n twintig jaar een helder uitgedragen wereldverbeterend oogmerk, en klanten als Triodos Bank, Royal Auping, Royal Ahrend, The Good Roll en de Politie.

Oprichter Sander Veenendaal: ‘We zijn net vanuit Haarlem naar Amsterdam verhuisd. Het draait als een dolle maar over een paar maanden ga ik er voor een half jaar tussenuit. Omdat ik het gevoel heb dat ik daarmee bij de kern kan komen van wat er in mij én maatschappelijk gaande is.’

Bewustzijn

‘We zijn het lef om mens te zijn te zeer kwijtgeraakt. Wat je overal ziet is dat mensen vooral vanuit hun functie denken en optreden. Of erger nog, zich daarachter verschuilen. Dat leidt tot on-menselijke beslissingen. Zou jij als CEO van TATA niet een andere strategie hebben ontwikkeld als je met buurtbewoners een ademhalingssessie in de duinen van IJmuiden had gehouden? Werken, ja leven als functie leidt tot stagnatie. Het beperkt je.’

‘Daarbij is groei een steeds belangrijker deel van de functieomschrijving. Dat is wat de maatschappij dicteert. Targets zijn onze heilige graal. En als het jou niet lukt ligt het aan jezelf, ben je een verliezer. Niemand zegt, volgend jaar fijn een kleinere auto en een kleiner huis. Dat ervaren we als pijnlijke mislukking, als verschrikkelijk. Maar op allerlei vlakken komen we ondertussen de grenzen aan die groei tegen.’

Supply pain

‘Dus we gaan het met zijn allen een beetje beter maken. Maar hoe dan? Vanuit je functie heb je vaak weinig bewegingsruimte. Daarom maken we dan de verpakking van de thee die we verkopen maar wat duurzamer. En inderdaad dat is “verbetering”. Maar als je naar de supply chain van die thee kijkt, hoe zit het dan met de werkelijke pijnpunten, de supply pain. Hoe zit het met die twintigduizend thee-boeren die geen macht hebben, onderbetaald worden en met gevaarlijk landbouwgif moeten werken?’

Opgaan, blinken, zinken

‘Het systeem moet radicaal anders en dat kan. Als je naar de natuur en de oude wijsheidstradities kijkt is de route altijd: opgaan, blinken en zinken. En wij proberen het zinken dus over te slaan. We missen een fundamenteel onderdeel van het leven, de herfst en de winter en dat voelen we steeds meer. Ik zie dat veel bedrijven de goede kant op gaan maar ik kom automatisch toch steeds weer bij de vraag, waar draait het om en hoe kan alles waar we ons nu voor inzetten nog beter? Dus ik zet de boel even stil. Stilte is de voorwaarde voor creativiteit. En daar zit de oplossing altijd, helemaal in ons vak.’

Meer informatie: www.heldergroen.nl

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie