Schonere vrachtwagens

The Optimist 132 december 20102010
Mark Baal, van | 132 december 2010 van der Gaag wil CO2-Neutrale bio-LNG als brandstof voor vrachtauto’s introduceren Holland Innovation Team \'Innovatie is niet alleen het ontwikkelen van nieuwe technologie; het is net zo goed strijden tegen de gevestigde orde\', zegt Peter van der Gaag, ondernemer achter Holland Innovation Team, dat vloeibaar groen methaan op de markt wil brengen. Vergist organisch afval tot methaangas, koel het tot honderdzestig graden Celsius onder nul en voilà: daar is vloeibaar gas, bio-LNG genoemd (Liquefied Natural Gas), geschikt voor vrachtauto\'s. Nu Van der Gaag tegenwerking ervaart bij oliemaatschappijen, GasUnie en de Rotterdamse haven overweegt hij een fabriek voor de productie van bio-LNG in Delfzijl te openen. Daarmee is een investering van negentig miljoen euro gemoeid. Bio-LNG is CO2-neutraal te produceren uit lokale afvalstoffen. Bovendien heeft LNG door de vloeibare vorm een hoge energiedichtheid, wat voertuigen een grote actieradius geeft. Verder is het te produceren en te distribueren voor een kilometerprijs die lager is dan die van diesel. Enkele grote vrachtwagenfabrikanten, waaronder Mercedes, Iveco en Scania, hebben al een model op de markt dat op LNG of bio-LNG kan rijden. Chive Fuels, de Europees distributeur van LNG, gaat bio-LNG met tankwagens distribueren en vulstations bouwen

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie