Rugby brengt de bal aan het rollen

The Optimist 144 maart 20122012
144 maart 2012 Nelisiwe Leluma was eerst werkloos, nu naait en stikt ze rugbyballen Foto: Doug Place Het nationale rugbyteam van Zuid-Afrika leverde vorig jaar op het wereldkampioenschap in Nieuw-Zeeland een heroïsche strijd, terwijl intussen thuis met een belangrijk spelelement werd geëxperimenteerd. Het unieke project The Touch Initiative is een marketingcampagne die werkloze naaisters steunt door ze rugbyballen te laten stikken souvenirs gemaakt van hergebruikt materiaal. Het bureau in Johannesburg dat achter dit project zit, zegt dat het uiterst noodzakelijke banen creëert én de hoeveelheid afval vermindert. ‘Wanneer je je geld sociaal verantwoord besteedt, krijg je veel meer promo voor je poen’, aldus Thurlow Hanson-Moore, mede-oprichter van reclamebureau The Win Win Group, dat het project heeft bedacht. Het bedrijf koos een organisatie voor arbeidsbemiddeling als partner om trainingen te geven, en om in een plattelandsgebied met veel mijnbouw patronen en materiaal te leveren aan zeventien naaisters zonder werk. De ovalen ballen worden gemaakt van canvas dat eerder werd gebruikt voor reclame-uitingen, dat gratis wordt geleverd door een firma die buitenreclame verzorgt. Ze worden per stuk gevuld met meer dan 25 plastic draagtassen, die uit het straatvuil worden gehaald. Deze ballen zult u niet bij officiële wedstrijden zien. Ze voldoen niet

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie