The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Wat er ook over ons bestaan te melden valt, er zijn altijd mensen die het voor anderen willen verbeteren. Van kinds af aan meegekregen, door persoonlijke ervaringen geïnspireerd geraakt, intrinsiek aanwezig? Aan het woord Ronald van der Kemp, wereldberoemd ontwerper van vintage mode.
‘Waarom probeer je het goede te doen? Ik kom uit Wijchen, een Gelders dorp met enkele tienduizenden inwoners, waar je een stevig katholieke boodschap meekreeg. Volgens de regels belijdend ben ik niet, maar de mooiere aspecten van het gedachtegoed draag ik wel ergens mee. Ik denk dat dat er wel mee te maken heeft. En ik heb zo’n vijfentwintig jaar als designer en creatief directeur gewerkt bij grote luxe- en modemerken en ja dat is ook gewoon produceren. Zoveel keer per jaar een nieuwe collectie leveren met een kant en klaar verhaal erbij. Gedreven door geld, groei en de positie op de aandelenmarkt. Op een bepaald moment denk je dan, waar gaat het over? Groei is leuk maar dit kan niet zo doorgaan. Het is een simpele wet eigenlijk, aan elke groeifase komt een eind. Dus wat doe je daarmee?’
Hollywood
‘Duurzaamheid was zeker wel een thema toen ik hier tien jaar geleden mee begon, maar bij lange na niet zo algemeen aanvaard. Upcycling; geen collecties die steeds weer vernieuwd moeten worden maar iets moois nieuws, tijdloos maken van wat al bestaat en gebruikt is. Een betere toekomst bouwen van wat als onbruikbaar wordt gezien. Of dat nou echt zo nieuw was weet ik ook niet maar het werk sloeg wel aan. En als Hollywood wakker wordt en beroemdheden het gaan dragen, nu eenmaal een belangrijk gegeven in de modewereld, dan kan het allemaal enorme vlucht nemen. Heel erg mooi natuurlijk.’
Beyoncé
‘Het is ook weer niet vanzelf gegaan. Je krijgt ook: “ach ja, het is maar mode, oppervlakkig. Wat kan je daarmee nou voor echte bijdrage leveren?” Ik heb dat vaak moeten uitleggen. De richting die we als mensheid inslaan wordt minder door politici bepaald en steeds meer door influencers. En als die influencers voor een merk als RVDK kiezen, als Beyoncé roept, kom in vintage kleding naar m’n concert, dan resoneert dat hard en diep bij de TikTok-generatie en het na-mij-de-zondvloed volksdeel, de mensen die zich niet zo openstellen voor wat er in de wereld gebeurt. En juist die moeten we ook meekrijgen als we de boel willen verbeteren.’
‘Ik ben dit en ik zal waarschijnlijk nooit iets anders doen.’
Maatschappelijke waarde
‘Kijk als je wil even om je heen. Die zaal hier, al die ontwerpers die super geconcentreerd bezig zijn, die jurken aan de rekken daar langs de muur… de stoffen, de kleuren… Er wordt iets gemaakt en dat krijgt, hoop je, ook betekenis voor mensen heel ergens anders. Dat is toch… mijn hart zit hier in. Ik ben dit en ik zal waarschijnlijk nooit iets anders doen. Maar ik moet wel zeggen dat de maatschappelijke waarde voor mij een steeds grotere rol is gaan spelen. Dat we meegaan in die groeiende behoefte om een betere richting in te slaan, daar word ik heel gelukkig van.’
Na zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie vertrok Ronald van der Kemp (1964) naar New York. Daar werden al snel zijn talenten ontdekt en volgden imposante carrière-stappen. Zo was hij onder meer Design Director van de chique warenhuisketen Barneys en Creatief Directeur bij het Franse modehuis Guy Laroche. In 2014 begon hij RVDK, zijn eigen duurzame modemerk. Zijn creaties worden gedragen door beroemdheden als Michelle Obama, Alicia Keys, Celine Dion en Lady Gaga en zijn te zien in musea over de hele wereld, van het Metropolitan Museum of Art in New York, tot en met het Centraal Museum Utrecht. |
Tekst: Gijs de Swarte
Foto: Marijke Aerden
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties