Mariska van Doorn
193 juli / augustus 2020 Economie
‘Greed is good, it has marked the upward surge of mankind’, oreert opportunist Gordon Gekko in de film Wall Street (1987). Hij verwoordt in de beroemde speech dit uitgangspunt dat al decennialang een leidend principe vormt in ons economisch denken en handelen. Vraag is of dit nog altijd voor ons werkt. Sociaal psycholoog dr. Kaj Morel denkt van niet. Morel wil het gemeenschapsgevoel terugbrengen in ons economische systeem en het geweten aanwakkeren in het bedrijfsleven. Daarvoor is een stapsgewijze overgang nodig van egoïsme naar altruïsme en van winstmaximalisatie naar waardenmaximalisatie. ‘We hóeven niet te concurreren, concurrentiedenken is ons aangeleerd!’, stelt de medeoprichter van Stichting Betekeniseconomie in Twente, eigenaar van De Zaak van Betekenis en Lector New Marketing aan Avans Hogeschool in Breda. ‘Een betekenisvolle ondernemer heeft bestaansrecht omdat hij antwoorden biedt op een probleem in de samenleving dat opgelost moet worden. Zijn bedrijf is economisch gezond omdat het voorziet in een maatschappelijke behoefte. Het kan eventueel groeien als resultaat van de productie of diensten die geleverd worden, maar dat is niet persé nodig. De ondernemer denkt op de lange termijn. Hij maakt winst, hoewel dat geen doel op zich is en hij werkt graag samen met andere soortgelijke bedrijven, omdat
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties