Niet duurzaam consumeren wordt onbetaalbaar!

The Optimist 31 jan 2012 Natuur & Milieu
Gastblog door Rob van der Rijt Eens in de zoveel tijd tref je in een magazine een artikel aan dat je eigen vermoedens en opgedane inzichten samenvat in één goed geschreven stuk. Dan valt er een kwartje en denk je “Ja! dat bedoel ik, zo moet het!”. In The Harvard Business Review van oktober 2011 staat zo’n artikel. Met de titel “The Sustainable Economy” beschrijven drie natuurliefhebbers én tevens zakenmensen een goed onderbouwde visie op hoe een duurzame economie noodzakelijk is om überhaupt te kunnen blijven ondernemen. Een aanrader wat ons betreft! De wereldbevolking stijgt tot 2050 nog van 7 tot zo’n 9 miljard mensen. Wanneer we hetzelfde welvaart- en welzijnsniveau willen behouden als wat we nu hebben, moeten er volgens de schrijvers van het artikel enkele zaken radicaal veranderen. Uiteindelijk zien zij het volgende ideaal voor ogen: Producten en diensten met de minste negatieve impact op ecologische en sociale systemen zijn goedkoper dan vervuilende en a-sociale alternatieven. Yes! Om dit mogelijk te maken zullen, onder andere, bepaalde zaken die nu nog als gratis worden gezien beprijst moeten worden. Dit wordt het ‘waarderen van de services van ecosystemen’ genoemd. Wat is schone lucht bijvoorbeeld waard, of schoon drinkwater, of het

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie