Naar een economie van betekenis

The Optimist 189 november / december 2019 Economie
‘In de huidige welvarende omstandigheden passen we de economie aan onze nieuwe menselijke behoeften aan, die op een ander niveau komen te liggen. Het systeem dat is ontworpen om materiële behoeften te bevredigen, wordt in snel tempo omgevormd tot een economie die inspeelt op de psychische behoeften.’ Alvin Toffler schreef dit in zijn boek Future Shock (1970). Hij beschrijft het proces van dematerialisatie van de economie in het hoofdstuk getiteld ‘The Experience Makers’. Toffler had voor zijn tijd een vooruitziende blik. DOOR: ALBERT BOSWIJK Ook in de sociologie is er aandacht voor dit fenomeen, Gerhard Schulze, een Duitse socioloog, doet dit in zijn lijvige boek over de Erlebnisgesellschaft (1992). Hij beschrijft een ontwikkeling in de maatschappij naar een nieuw soort gemeenschappen die zich vormen op basis van beleving, interesses, waarden en hobby’s in plaats van op basis van geloof, politieke voorkeur en klasse. Dit proces van ‘verpsychologisering’, een van de thema’s van de ‘super industriële revolutie’, is in hoge mate verwaarloosd door bedrijfskundigen. We kunnen 1998 aanmerken als het jaar dat de experience economy haar intrede deed in het economische speelveld. In 1999, een jaar na hun artikel in Harvard Business Review, publiceerden Pine en Gilmore hun bestseller The Experience

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €1,00 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie