Muziek: Wanhopige schoonheid
1 mei 2012
Ode\'s muziekexpert Ton Maas deelt hier maandelijks zijn muzikale vondsten. Deze maand: De indringende klanken van de cello-achtige shah kaman van componist Kayhan Kalhor Voor luchtige kost moet je bij de Iraanse kemenchespeler en componist Kayhan Kalhor niet zijn. Zijn werk heeft altijd een weemoedige ondertoon, van het meeslepende conceptalbum Night silent desert tot het aangrijpende Silent city, een muzikaal eerbetoon aan de slachtoffers van de gifgasaanval op het Koerdische stadje Halabja in het noorden van Irak. In de hoestekst van zijn nieuwste plaat I will not stand alone bekent Kalhor dat de composities in eerste instantie voortkwamen uit wanhoop over de chaotische en uitzichtloze situatie waarin zijn vaderland belandde tijdens en na de laatste presidentsverkiezingen. Maar vervolgens hielp diezelfde muziek hem de zaken in perspectief te zien, waardoor hij tot de conclusie kwam die uiteindelijk de titel van de plaat werd: niet zijn volk in de steek laten, maar voor de mensen in Iran blijven optreden en ze daarmee troost en hoop bieden. De plaat markeert bovendien de geboorte van een nieuw instrument. In 2002 ontmoette Kalhor de Australische instrumentbouwer Peter Biffin, die bezig was met de ontwikkeling van een instrument dat hij tarhu had gedoopt, omdat hij het
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
Reacties