Biologisch eten steeds populairder
12 okt 2012
Consumenten kopen steeds meer biologisch voedsel blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van de Universiteit van Wageningen. In totaal hebben Nederlanders in de eerste helft van 2012 een miljard euro aan duurzaam voedsel uitgegeven, een stijging van ruim 23 procent in vergelijking met vorig jaar. De omzet van biologische vis (+94%), vleeswaren (+55%) en koffie, thee en cacao (+25%) groeide het snelst. Consumenten blijken steeds vaker te kiezen voor een lapje vlees met keurmerk. Het keurmerk Beter Leven steeg met 65 procent en Scharrelvlees met 171 procent. EKO/Biologisch blijft het grootste keurmerk met ruim 43 procent van de totale duurzame omzet. Opvallend uit het onderzoek is vooral de groei van overige biologische producten zoals Fairtrade ijs en chocoladeproducten met UTZ keurmerk. Wel neemt van alle biologische producten de verkoop van vleesvervangers af. Het LEI publiceert jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de Monitor Duurzaam Voedsel. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd. De omzet van biologische voeding stijgt al tien jaar in Nederland maar is nog altijd lager dan Duitsland en Scandinavië. In het geheel geven consumenten in de supermarkt dit jaar waarschijnlijk 33 miljard euro uit aan levensmiddelen. Dat betekent dat het marktaandeel
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties