Luisteren is leren

Elleke Bal 149 september 20122012
149 september 2012 John Kinyon, specialist in conflictoplossing, over hoe luisteren naar het standpunt van anderen onze persoonlijke relaties en het democratisch proces kan verbeteren. John Kinyon is een rustige, bescheiden man aan wie een stevig conflict wel besteed is. Niet omdat hij nu zo’n vechtersbaas is, maar omdat hij gelooft in de kracht van bemiddeling. Kinyon was opgeleid tot psycholoog en psychotherapeut, toen hij geïnteresseerd raakte in conflictoplossing. Rond 1998 maakte hij kennis met Marshall Rosenberg, de grondlegger van geweldloze communicatie (in het Engels: nonviolent communication, NVC), een proces dat gebaseerd is op de gedachte dat alle mensen in staat zijn compassie voor elkaar te voelen en alleen hun toevlucht nemen tot verbaal of fysiek geweld als ze geen andere manier hebben aangeleerd om hun behoeften te vervullen. Hierna maakte Kinyon in zijn praktijk de omslag naar geweldloze communicatie. In 2003 zette hij met strafpleiter Ike Lasater het kantoor NVCMediation op in de San Francisco Bay Area. Ze passen Rosenbergs methodes toe op bemiddeling en conflictoplossing, met trainingsprogramma’s over de hele wereld. De kwesties kunnen variëren van huiselijke onenigheid tot zakelijke geschillen en zelfs politieke conflicten. Volgens Kinyon ligt de sleutel tot conflictoplossing in luisteren en je verbinden met

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie