Liefde op het eerste businessplan

Maarten van der Schaaf 151 november / december 2012000 NRC bijlage september 20122012
151 november/december 2012 Ode-bijlage bij NRC september 2012 Hoe BiD Network een ‘datingbureau’ werd voor private investeerders en startende ondernemers in ontwikkelingslanden. Vijf jaar geleden las de Keniase oogarts Kibata Githeko een oproep in dagblad The Daily Nation: ‘Doe mee aan de businessplan- competitie van BiD Challenge en win 10.000 euro’. Githeko had nog nooit van de BiD Challenge ge- hoord, maar hij besloot toch aan de slag te gaan. Hij stelde een bedrijfsplan op voor de state-of-the-art oogkliniek waar hij al jaren van droomde. Zo’n praktijk bestond niet in Kenia. Welgestelde Kenianen vlogen naar Zuid-Afrika of naar India voor een oogoperatie. Maar de moderne oogkliniek die Githeko wilde opzetten, zou niet alleen de rijken bedienen. Githeko zou de opbrengsten van de kliniek aanwenden om gratis behandelingen te geven aan armen Kenianen die blind dreigen te worden als gevolg van diabetes, het lot dat zijn vader overkwam. De oogkliniek zou bovendien een opleidingscentrum worden voor oogartsen. Na zes maanden zwoegen stuurde hij het bedrijfsplan in. ‘Ik verwachtte er niets van, maar tot mijn verbazing won mijn plan’, vertelt de 42-jarige Githeko. ‘Plots werd ik serieus genomen door lokale banken en raakte ik in contact met investeerders. Opeens had mijn businessplan

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in

Maarten van der Schaaf

Meer over Maarten van der Schaaf >

Reacties

Geef een reactie