Wereldwijd stomen de bedrijven op die iets positiefs (zeggen te willen) doen voor de planeet. Havas Lemz loopt hierin als Nederlands creatief bureau al jaren voorop. Waarom schiet de beweging nu zo door? Aan het woord CEO Willem van der Schoot, man van het eerste uur. DOOR: GIJS DE SWARTE Groen, groener, groenst lijkt het credo van het bedrijfsleven dezer dagen. Om van ‘inclusief’, ‘transparant’ en in het algemeen ‘sociaal’ nog maar te zwijgen. Wat steekt daarachter? Willem van der Schoot: ’Je kunt overal lezen dat het vertrouwen in grote instituten als de overheid, de media, goede doelen en bedrijven onder druk staat. Internationaal onderzoek van de Havas Group, waar wij onderdeel van uitmaken, laat zien dat bijna tachtig procent van de merken zo zou kunnen verdwijnen, zonder dat er iemand een traan om laat. We hebben er geen binding mee. Die loyaliteit, die sympathie van de consument verliezen kan bovendien razendsnel gaan. Je ziet bijvoorbeeld dat de reputatie van Albert Heijn sinds de uitbraak van het coronavirus opeens is gedaald. Exploderende winsten worden in de ogen van de klanten als arrogant ervaren. Bedrijven en merken die vooral voor de winst lijken te gaan zijn kwetsbaar. We willen met z’n
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties