Roland Pluut
190 januari / februari 2020 Samenleving
De modewereld is volop in ontwikkeling. Nu bekend is dat de kledingindustrie één van de vervuilendste op aarde is, hangt er een mentaliteitsverandering in de lucht. De urgentie om de planeet te beschermen groeit. Dat zorgt ervoor dat duurzaamheid een hot topic is geworden, en tegelijkertijd ook een vertroebeld begrip. Wat houdt het eigenlijk in? En wat is er nodig om het modesysteem écht te verduurzamen? Met die vragen houdt Kuyichi zich al bijna twintig jaar bezig. Het idealistische Nederlandse denimmerk ontstond nadat de oprichters in 2000 werden geconfronteerd met de vervuilende en mensonterende gevolgen van de katoenindustrie in Peru. Dit moest anders. Maar hoe? Niemand was destijds geïnteresseerd in duurzaam katoen. De spijkerbroek bleek een populair én vervuilend katoenproduct door grootschalig chemicaliëngebruik en een waterverbruik van zevenduizend liter per broek. Ze besloten zelf een afzetmarkt te creëren, met ’s werelds eerste biologische denimmerk. Kuyichi was geboren. ‘Mentaliteitsverandering bij de consument is nodig.’ Evolutie bleek essentieel in de duurzame revolutie. Wat begon met low-impact materiaalgebruik en eerlijke arbeidsomstandigheden, groeide al snel uit tot een holistische kijk op duurzaamheid. Zo verving Kuyichi in 2016 de leren patches voor patches van jacron, gemaakt van gerecycled papier. Binnenkort volgen er patches gemaakt van
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties