The Optimist
189 november / december 2019 Samenleving
Een stukje karton met voorop een afbeelding en op de achterkant een boodschap van de afzender én een postzegel. Het is nauwelijks voor te stellen; de briefkaart als ‘social media post’ avant la lettre in het pre-online tijdperk. Kunstvoyeur Jos Smit heeft daar een belangrijk steentje aan bijgedragen. TEKST EN FOTOGRAFIE: MICHEL PORRO ‘Kennelijk beschik ik over een kijktalent’, vertelt een goedlachse Smit, oprichter en bevlogen postkaartencurator van Art Unlimited, in de gelijknamige winkel in Amsterdam. De allerlaatste kunstkaartenhandel van de stad en met 34 jaar zelfs de op een na oudste winkel van de Leidsestraatbuurt. ‘Waarom ik het zo lang heb volgehouden? Ik schijn “het oog” te hebben, zoals ze dat in de kunsthandel noemen. Dan herken je iets van bijzondere waarde. Als kunstliefhebber heb ik één criterium: als ik het mooi vind, dan zijn er nog wel een paar duizend anderen die het ook mooi vinden.’ Tijdens zijn studie kunstgeschiedenis werd Smit door zijn beste vriend en cameraman aangemoedigd gezamenlijk een film te maken over kunstenaar Bram Bogart. Gedurende de productietijd van ruim een jaar leerde hij bijna iedereen kennen die ertoe deed in de kunstwereld. ‘Vervolgens kon ik mijn studie niet afmaken, omdat ik “per ongeluk” een
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties