Kaizen: veranderen in kleine stappen

Jan-Matthijs Blom 4 okt 2019 Zingeving
In de huidige maatschappij wordt de mens aangespoord om zichzelf uit te dagen, te verbeteren en om beter te worden. Om dit te bereiken zijn er tal van mogelijkheden. The Optimist staat stil bij een beproefde, maar relatief onbekende methode voor zelfverbetering: het Japanse Kaizen. Een methode die werkt voor zowel bedrijven als voor persoonlijke ontwikkeling. Kaizen betekent vrij vertaald ‘verbetering’ of ‘goede verbetering’. Een veelgebruikte definitie is ook wel: ‘uiteenhalen en in elkaar steken op een betere manier’. Kaizen vindt zijn oorsprong in het bedrijfsleven. Waarbij datgene wat ‘uiteengehaald’ wordt, duidt op een proces, systeem, product of dienst. Daan van Beek van de Passioned Group is expert op het gebied van procesmanagement voor bedrijven in Nederland en heeft al jaren ervaring met Kaizen. Allereerst legt hij uit hoe hij bij de methode terechtkwam: ‘Ik was al vroeg in mijn carrière bezig met procesverbetering, maar ik vond de impact van mijn werk onvoldoende. Ik zocht een manier om de verbetering meer te bewerkstelligen en kwam zo bij Kaizen terecht.’ Hoewel Kaizen is overgewaaid uit Japan, ligt de oorsprong aan het begin van de twintigste eeuw bij de Amerikaanse Frederick Winslow Taylor, die een methode ontwikkelden voor bedrijven om zichzelf stapsgewijs

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
Jan-Matthijs Blom

Jan-Matthijs Blom

Sinds februari 2019 is Jan-Matthijs onderdeel van het redactieteam van The Optimist. Als stagiair is...

Meer over Jan-Matthijs Blom >

Reacties

Geef een reactie