In 2014 vliegen vliegtuigen op gras

The Optimist 7 jan 2011
In 2014 wordt het mogelijk om op gras te vliegen. British Airways en de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas willen vliegtuigen laten vliegen op biobrandstoffen geproduceerd uit afval. De brandstoffen worden gemaakt van gras en snoeiafval, voedselresten en afval uit de landbouw en industrie. Biobrandstoffen worden nu vaak geproduceerd van landbouwgewassen en concurreren daardoor met de voedselproductie. Door afval te gebruiken, verbruik je geen kostbare landbouwgrond. Bijkomend voordeel is dat er minder afval op de vuilstort eindigt, waardoor er minder methaan (eveneens een broeikasgas) vrijkomt. Groenafval omgezet in biobrandstof British Airways is in februari vorig jaar een overeenkomst aangegaan met Solena, een Amerikaanse brandstofproducent. In Londen bouwt Solena de eerste fabriek waar groene vliegtuigbrandstoffen geproduceerd worden van afval. Als deze in 2014 operationeel is, zal er 500.000 ton afval per jaar omgezet kunnen worden in 60 miljoen liter brandstof. Volgens British Airways is dit twee keer meer dan ze op BA vluchten vanuit Londen nodig hebben. Deze maand gaat de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een deal aan met Solena voor het bouwen van ‘s werelds tweede commerciële centrale voor biovliegtuigbrandstof. Solena is ook in onderhandeling met easyJet, Ryanair en Aer Lingus over de bouw van een centrale in Dublin. Biobrandstof al gebruikt voor

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie