Hartleers
077 juni 20052005
Betere leerprestaties op scholen dankzij ‘hartcomputer’ Marco Visscher | 77 juni 2005 Een draaikolk. Dat is waaraan Bart Hazelhof uit groep 7 denkt als hij rustiger wil worden. Als de 11-jarige Bart zich concentreert op het beeld van een draaikolk verdwijnen zijn onrustige gedachten (over ruzie, een naderende toets of een spannende wedstrijd) naar de achtergrond. Sinds een programma van HeartMath is geïnstallleerd op een computer in zijn klaslokaal aan de Laurentiusschool in Delft, kan Bart zelf zien wat het effect van zijn draaikolk is. Doordat een optische sensor aan zijn vinger is bevestigd, laat het beeldscherm haarfijn zien hoe kalm Bart werkelijk is: een staaf kleurt rood als hij afgeleid is, groen als hij gefocust is, blauw voor alles er tussenin. Na een oefening van enkele minuten zegt hij: ‘Zo, nu voel ik mij weer fris.’ De aanwezigheid van de computer in de klas heeft tot opzienbarende resultaten geleid: de leerprestaties zijn enorm verbeterd. En dat is niet zo vreemd, zegt lerares Michèle Mosch: ‘Als kinderen niet gestresst, maar ontspannen zijn, leren ze veel gemakkelijker.’ Bart merkt het met name met spelling en lezen: hij is in korte tijd met grote sprongen vooruitgegaan – en hij meent dat hij
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties