Gruwelijk spelletje of kans op verandering?
023 november / december 19981998
Sommigen spreken van een onzinnige vrees, anderen zijn ervan overtuigd, dat we op 1 januari 2000 \'het einde van de wereld zoals we die thans kennen\', zullen meemaken: het millenniumprobleem. Eén ding is zeker: het \'gruwelijke spelletje\' dat de computer speelt, biedt de mens de kans om zich weer meester te maken van de technologie. Een oproep tot samenwerking. Margaret Wheatley | 23 november/december 1998 issue Onlangs gaf het computersysteem van het warenhuis Marks & Spencer in Londen opdracht om tonnen etenswaren te vernietigen. De computer zag 2002 aan voor 1902. In plaats van aan te geven dat de producten nog vier jaar houdbaar waren, berekende de computer dat ze zesennegentig jaar oud moesten zijn. Het millenniumprobleem - ook wel Y2K (Y staat voor Year, K staat in computertaal voor 1000) genoemd - staat voor de deur en de eerste minirampjes doen zich voor. Het lijkt onvoorstelbaar, dat computerprogrammeurs hier niet op waren voorbereid. Maar ja, herinnert u zich die tijd nog, toen computers nog maar 16 kilobytes RAM-geheugen hadden? Om ruimte te besparen werden jaartallen met slechts twee cijfertjes aangeduid. Wanneer de datum straks van 1999 naar 2000 springt, zullen deze computers dit als 1900 interpreteren. Het gevolg: als
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €1,00 Word Abonnee Log in
Reacties