Geestdodende lessen

Parker J Palmer 021 juli / augustus 19981998
Scholen moeten op zoek naar vitaliteit. Parker J. Palmer | 21 juli/augustus 1998 issue DE MEESTE LEERKRACHTEN weten, dat het onderwijs niet kan worden hervormd door telkens nieuwe theorieën of boeken, maar alleen door een andere wijze van zijn. Te midden van het vertrouwde beeld dat het onderwijs biedt - competitie, intellectuele strijd, obsessieve aandacht voor een smal arsenaal feiten, cijfers, diploma\'s - zijn we op zoek naar een geestelijk verlicht en bezield leven. HET ONDERWIJS IS TEGENWOORDIG al te vaak een bedrijf des doods. Dat klinkt misschien hard, maar we hebben allemaal wel ervaren wat ik bedoel. Het bedroeft mij dat in mijn land, de Verenigde Staten, met het wijdst verbreide stelsel van openbaar onderwijs ter wereld, zoveel mensen zich dom voelen, omdat ze menen dat ze in een competitiesfeer achter zijn gebleven. Het is een stelsel dat het leven op de snijtafel legt en ons van de wereld lossnijdt, omdat het is geworteld in saaiheid en angst. Té veel kinderen worden van hun aangeboren leergierigheid beroofd door het proces dat er juist voor bedoeld is die gave te versterken. Ze komen van school en willen nooit meer iets leren. DAAROM MOETEN WIJ THANS OP zoek naar dat wat

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Parker J Palmer

Meer over Parker J Palmer >

Reacties

Geef een reactie