Gedeeld voordeel

Brian de Mello 194 september / oktober 2020 Economie

Een deelauto-project starten in Wassenaar klinkt bijna als een contradictie. Willemien Free en Susanne van Eps durfden met enkele buurtgenoten het risico te nemen en zorgden voor de eerste gezamenlijke elektrische auto in het dorp. Hun doelstelling: alle huishoudens met twee auto’s laten overschakelen naar hooguit één auto, en een deelauto als reserve.

Persoonlijke transitie

‘Ik geloof in de deeleconomie, en de deelauto hoort daarbij’, vertelt Van Eps. ‘De coronacrisis maakt duidelijk dat het anders kan en wij hebben besloten de daad bij het woord te voegen. Waarom zouden wij met zes gezinnen allemaal een eigen auto moeten hebben?’ Ze vertelt over haar persoonlijke transitie en de reactie van mensen in haar omgeving toen vier jaar geleden de tweede auto werd weggedaan. ‘“Zou je dat nou wel doen? Dat is toch onmogelijk?” Als je er zo in staat, is het ook onmogelijk. Maar ik ga ervan uit dat voor alles een oplossing bestaat, en dan ga je anders denken.’ Na twintig jaar stapte ze weer voor het eerst in de trein, bekent ze met enige schaamte. ‘Er ging een wereld voor me open. Geen files, ik kon mijn vergaderingen voorbereiden in de trein, kopje koffie en de laptop erbij. Het kon dus wél anders, om te beginnen bij mezelf.’

‘Hopelijk is het een voorbeeld voor andere mensen.’

Haar deelgenoot Free woont inmiddels acht jaar in Wassenaar en deelt die visie. ‘Ik hield op een gegeven moment EnergieParty’s, bijeenkomsten met buren om te bespreken hoe het energieverbruik omlaag kon, en meer. Nadat ik vier van zulke party’s had geregeld, was het idee geboren om te gaan autodelen. Ik kreeg zelf steeds meer moeite met fossiele brandstof tanken. En onze auto stond 98 procent van de tijd voor het huis geparkeerd, niets te doen.’

De dames sloten zich aan bij een initiatief uit Zeist, waar ze konden meedoen met een gunstig vijfjarig leasecontract. Dat resulteerde in de Nissan Leaf E+, die keurig aan de openbare laadpaal staat te glimmen.

In stapjes

Amper twee weken na de start van hun initiatief brak de coronacrisis uit. ‘Dat was wel zuur, maar ik ben blij dat we het hebben doorgezet want wij geloven in dit project. Mensen moeten het zien en voelen. Pas dan zullen ze volgen. Misschien zijn wij net een stapje verder en hebben we voldoende intrinsieke motivatie om dit te willen doen’, stelt Van Eps.

Volgens Free gaat verduurzaming in stapjes, die per persoon verschillen. ‘Wij stapten van een grotere auto over naar een kleinere auto en nu zijn we over naar een deelauto. Dat is voldoende. Hopelijk is het een voorbeeld voor andere mensen om ook een stap te zetten.’

Een van de andere autodelers is Menno Doornbos, die voor zijn werk veel in het buitenland zit en een bijzondere motivatie heeft om mee te doen met de deelauto. ‘Ik woon in het bos en wil geen uitzicht op een auto vanuit mijn woning. Daarnaast is het fijn dat er goed voor de auto wordt gezorgd als ik afwezig ben.’

Zo heeft iedereen zijn of haar reden om de deelauto te omarmen. ‘Het biedt gemak, het is financieel gunstig, we delen de zorg en zien daar de voordelen van. Bovendien is er ook een sociaal voordeel. Je vertrouwt elkaar, leert elkaar beter kennen en werkt samen.’ Het kan allemaal, ook in het mooie Wassenaar.

Meer informatie: www.samenslimrijden-wassenaar.nl

Brian de Mello

Brian de Mello

Brian de Mello (1965) heeft een passie voor tekst en creatie. Die kan hij kwijt...

Meer over Brian de Mello >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met