Genoeg voer voor discussie als het om (semi-)elektrisch rijden gaat, terwijl dit het toonbeeld van innovatie en ontwikkeling is. Zijn het niet de grondstoffen voor de batterij, is het wel de uitstoot door de productie waarover mensen vallen. De elektrische auto ligt onder vuur, terecht of onterecht? Onze redacteur zette de feiten en fabels op een rij. In Nederland verbruiken we per maand bij elkaar 987 miljoen liter benzine en diesel. Dit komt neer op 32 miljoen liter per dag, ofwel dertien Olympische zwembaden, becijferde journaliste Thalia Verkade voor De Correspondent. Omgerekend is dit 80 miljoen kilo CO₂-uitstoot per dag, terwijl de olie opraakt. De Correspondent gebruikte het als een argument voor een nieuwe generatie lithium-ionbatterijen om zoveel mogelijke energie uit hernieuwbare bronnen te kunnen opslaan. Volgens velen zijn deze batterijen echter erger dan de kwaal. Maar is dat zo? Grondstoffenleed: feit Lithium-ionbatterijen voor smartphones, laptops en elektrische auto’s bevatten veelal nikkel, kobalt, koper, grafiet, lithium, mangaan, aluminium, fosfor en fluor. Het klopt dat het delven van deze grondstoffen leidt tot wantoestanden in ontwikkelingslanden. Hierover schreef het Belgische platform MO* in Wie betaalt de groene rekening van de elektrische auto. Maar ook The Washington Post maakte een serie over het
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties