Facebook maakt donor worden makkelijker
3 mei 2012
Facebook zou wel eens je leven kunnen redden. Oprichter Mark Zuckerberg heeft een extra informatieveld gepresenteerd waarmee Facebook-gebruikers aan kunnen geven of ze donor zijn of niet. Zo hoopt hij meer mensen te motiveren om donor te worden. Iets dat hard nodig is, want alleen in de Verenigde Staten wachten al meer dan 114.000 mensen op een nier-, hart- of levertransplantatie, van wie er gemiddeld 18 per dag sterven. Tsunami De inspiratie voor de nieuwe toevoeging komt uit onverwachte hoek: de tsunami in Japan. Na die ramp bleken mensen Facebook te gebruiken om elkaar weer terug te vinden. Als mensen de sociale netwerksite gebruiken om dat soort problemen op te lossen, waarom zou deze dan niet kunnen worden ingezet om veel grotere sociale vraagstukken op te lossen? 100.000 registraties voor 80 levens De verwachtingen van de nieuwe toevoeging zijn hooggespannen. Eerder werd een soortgelijke actie georganiseerd via Hyves en dat leverde 25.000 nieuwe donoren op. Voor Facebook - dat wereldwijd vele malen groter is dan Hyves - zouden die aantallen verveelvoudigd moeten worden. En dat kan veel levens redden. Volgens berekeningen leveren elke 100.000 registraties ongeveer 10 donoren op. Iedere donor die meerdere organen doneert, kan gemiddeld zo\'n 8 levens
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties