151 november/december 2012 Sherlock Holmes zat ernaast. Leve de logica van de toekomst! We worden onderwezen in één logica, om in het leven zelf te ontdekken dat er meerdere zijn. Op de basisschool was de wereld eenvoudig. Rechtlijnig en logisch. Het was een spel van vraag en antwoord. Van probleem en oplossing. En van oorzaak en gevolg. Het was de tijd van de lineaire logica. Antwoorden waren even eenduidig als de problemen die zij oplosten. Geef de oplossing van de som, geef het antwoord op de vraag. Het suggereert een maakbare werkelijkheid en ik putte er hoop uit. Voor alles was een antwoord, als je maar goed nadacht. De feiten kennen en dan logisch redeneren: de wereld van Sir Arthur Conan Doyle. We waren allemaal Sherlock Holmes en we leefden in Baker Street. In de barre werkelijkheid die opdoemde, vermenigvuldigden de verschijnselen zich tot een kluwen. Tijdens een academische opleiding wordt de betekenis van perspectief duidelijk (where you stand, depends on where you sit) en begin je te zien dat gevolgen meervoudige oorzaken hebben en enkelvoudige oorzaken even gemakkelijk meerdere gevolgen. Het wordt er niet eenvoudiger door, wel inzichtelijker. De enkelvoudige logica wordt meervoudig en we maken mooie mental mind
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties