Silicon Valley heeft sinds de invoering van de smartphone een grootschalige operatie opgezet om onze aandacht naar het beeldscherm te trekken. Dat dit zo goed lukt komt volgens Johann Hari, schrijver van het boek De aandacht verloren, niet omdat wij lui zijn, maar door sluwe opzet van Big Tech. Daar valt gelukkig iets aan te doen. DOOR: JUAN DE GRAAF De nieuwsgierigheid naar aandacht begon bij journalist Johann Hari bij het gedrag van zijn petekind. Het jongetje, Adam, had toen hij klein was een levendige belangstelling voor allerlei uiteenlopende onderwerpen. Hari schrijft in De aandacht verloren over een fase, waarin het vijfjarige jochie geobsedeerd was door Elvis Presley. Hij belooft hem ooit mee te nemen naar Graceland, het huis waar Elvis twintig jaar woonde. Door de jaren heen verandert er iets in het gedrag van Adam. Hij spendeert bijna al zijn tijd aan zijn telefoon of tablet, scrollend door oneindige stromen content uit Facebook-feeds en Whatsapp-berichten. Hij had moeite om zijn aandacht langer dan een paar minuten bij één gespreksonderwerp te houden, zonder naar zijn telefoon te grijpen. Als Adam vijftien is, besluit Hari zich aan zijn belofte te houden. ‘Ik betaal de reis van zesduizend kilometer, we gaan door
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties