Edgar Arceneaux

The Optimist 125 april / mei 20102010
Serena Renner | 125 april/mei 2010 issue De draderige spitsen van de Watts Towers komen een beetje opdringerig over binnen de skyline van zuid-Los Angeles. Het opvallende bouwwerk is voor sommigen een verwijzing naar de artistieke durf van de architect Simon Rodia, die de constructie eigenhandig vormgaf op basis van staal, cement en mozaïek van gebruikt glas, schelpen, aardewerk en tegeltjes. Maar de torens zijn ook al heel lang het decor van armoede en bloedige straatgevechten. Hierin probeert het Watts House Project verandering te brengen door de artistieke waarde van de torens te benadrukken en het gemeenschapsgevoel te versterken. Het monument – op enkele kilometers van de plek waar tijdens de beruchte Watts-rellen in 1965 zwarte inwoners de strijd aanbonden met voortdurende mishandelingen en racisme door de politie – wordt jaarlijks bezocht door duizenden toeristen. De mensen die wonen in de schaduw van de torens hebben zelden baat gehad bij het culturele kapitaal dat ze vertegenwoordigen, aldus Edgar Arceneaux (rechts op de foto), leider van het Watts House Project. Om aan deze ongelijkheid een einde te maken, schakelt het programma kunstenaars, architecten en buurtbewoners in om de wijk eromheen nieuw leven in te blazen door huizen te renoveren en ruimte

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie