Duurzame mobiliteit

The Optimist 25 feb 2022 Natuur & Milieu

Peugeot start het jaar goed

Met brandstofprijzen die tot recordhoogte stijgen, neemt de populariteit van elektrisch rijden alsmaar toe. De autobranche zet dan ook sterk in op elektrificatie. Het aanbod van plug-in hybrides tot volledig elektrisch aangedreven personenauto’s en bedrijfswagens breidt zich bijna dagelijks uit. Het Franse merk Peugeot verkocht in Nederland aan het begin van 2022 de meeste elektrische auto’s in de gecombineerde markt van personenwagens en lichte bedrijfswagens. Vooral in het compacte segment deed het merk goede zaken met de Peugeot 208. In januari bestond 31 procent van alle 208-verkopen uit de volledig elektrische e-208. Particulieren maken gretig gebruik van de nieuwe overheidssubsidie die geldt bij aanschaf van een honderd procent elektrische auto. Dat maakt het elektrisch rijden voordeliger dan rijden in een vergelijkbare benzineversie.

In het bedrijfswagensegment was Peugeot in de eerste maand van het jaar het bestverkochte merk van volledig elektrische lichte bedrijfswagens met een marktaandeel van 23 procent. Dat betekent dat bijna één op de vier verkochte elektrische bedrijfswagens de Franse leeuwenkop droeg.

Het merk timmert al een tijdje flink aan de weg met een nieuwe koers en een nieuw logo. Eind vorig jaar won Peugeot de prestigieuze ‘Car Design Award’, die sinds 1984 op initiatief van het tijdschrift Auto&Design wordt uitgereikt. De automaker ontving de prijs volgens de jury ‘voor zijn unieke en eigenzinnige styling, die tot uiting komt in het hele productgamma.’ Dat werpt nu zijn vruchten af. •

Polestar: ecologische kunst

Sinds 2017 bestaat Polestar als zelfstandige Zweedse fabrikant van premium elektrische auto’s. Het automerk, opgericht door Volvo Cars en het Chinese Geely Holding, maakt gebruik van de technologische en technische synergieën met Volvo Cars, met alle schaalvoordelen van dien.

In oktober 2021 presenteerden Polestar en awareness artist Thijs Biersteker de interactieve installatie We Harvest Wind. De samenwerking, met focus op het onder de aandacht brengen van het belang van hernieuwbare energie, resulteerde in meer dan alleen innovatieve kunst. Tijdens de creatie van het project werd een biologisch afbreekbare lijm op basis van maïs gebruikt, die het potentieel heeft om te worden toegepast in toekomstige modellen van Polestar.

De kunstinstallatie heeft een diameter van drie meter en is uitgevoerd met bladen die rond een centrale spiraal draaien. Het stelt mensen in staat om de wind te beheersen met behulp van grote ventilatoren. Als de wind in aanraking komt met de sculptuur, wekt het energie op waardoor de installatie tot leven komt. Tijdens de creatie van de installatie werkten de Woven Studio van Biersteker en het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde R&D-team van Polestar nauw samen aan onderzoek en ontwikkeling. ‘Als je kunst maakt die gaat over de impact op het milieu dan moet het kunstwerk zelf natuurlijk ook zo duurzaam mogelijk zijn’, zegt Thijs Biersteker, kunstenaar en oprichter van Woven Studio. ‘De bladen van de sculptuur zijn van 3D-geprint en gerecycled PET-plastic. De buitenste vleugels zijn gemaakt van een op vlas gebaseerde structuur en een nieuwe milieuvriendelijke en op maïs gebaseerde hars – een combinatie van materialen die tijdens het project van Woven Studio en Polestar tot stand is gekomen.’ •

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie