Duurzame mobiliteit

The Optimist 24 jun 2022 Natuur & Milieu

Elektrisch vliegen kan al

Chaotische taferelen op Schiphol staan op ons netvlies gebrand. Onder de rook van Apeldoorn ligt vliegveld Teuge, waar het op een andere, aangenamere manier ‘druk’ is. Het zoemt er letterlijk en figuurlijk van het elektrisch vliegen.
Vorig jaar mei startte daar de firma E-Flight met hun Academy: de eerste Nederlandse vliegschool waar uitsluitend met elektrische vliegtuigen gevlogen wordt. Volgens een van de drie mannen achter het bedrijf, Merlijn van Vliet, is hun ambitie simpelweg: elektrisch vliegen groot maken. Dat doen ze door klein te beginnen, maar uiteindelijk moet Teuge een leidende rol gaan spelen in Nederland en zelfs Europa als het om elektrisch vliegen gaat. ‘We kunnen nu al piloten opleiden zonder CO2-uitstoot. Bovendien zijn onze vliegtuigen stiller dan conventionele lesvliegtuigen.’
E-Flight heeft een praktisch antwoord op de vraag naar verduurzaming. Wie wil, kan nu al elektrische vlieguren maken om een brevet te halen. Er kan ook geoefend worden in een speciale simulator om de fijne kneepjes van het vliegeniersvak te leren. ‘Door meer mensen enthousiast te maken voor elektrisch vliegen, zal de behoefte aan duurzaam vliegen groter worden’, stelt Van Vliet. Nu wordt er nog gevlogen met tweezitters, maar dat zijn binnenkort vierzitters. Er zijn al fabrikanten met plannen voor fossielvrije vliegtuigen die meer dan veertig passagiers kunnen vervoeren. Het lijkt een kwestie van tijd voordat elektrisch vliegen de normaalste zaak van de wereld is.
De ambities zijn hoog maar realistisch. Onlangs kochten de ondernemers een extra stuk grond om te kunnen uitbreiden op Teuge. Bovendien hebben ze de beschikking over een schitterend pand, genaamd het E-Deck. Daar wordt nu de E-campus ontwikkeld. Die moet plek bieden aan tien partijen die willen samenwerken om het proces van duurzaam vliegen te versnellen. Het E-Deck is ook geschikt als locatie om evenementen te organiseren (The Optimist is al gepolst om er een bijeenkomst te houden). Plannen genoeg, zoals het opzetten van het eerste elektrische laadplein voor vliegtuigen en het bouwen van een aankomst- en vertrekhal voor elektrische airlines. ‘De kennis en ervaring die we nu opdoen heeft de sector straks nodig om met grotere elektrische toestellen passagiers te kunnen vervoeren. Als het zover is, hebben wij al een vliegende start gemaakt.’ •

Lezersaanbieding
Interesse om een evenement, workshop of andere bijeenkomst te houden op deze inspirerende plek? Lezers van The Optimist kunnen met 10 procent korting één van de ruimtes van E-Deck huren (evt. in combinatie met elektrisch vliegen). En vanaf tien personen krijg je er een biologisch fruitpakket gratis bij. Deze aanbieding is geldig in de maanden juli en augustus 2022. Stuur een mailtje naar kim@e-deck.nl en vermeld de kortingscode ‘Optimist2022’.
Meer informatie: www.eflight.nl

De Peugeot 9X8 begon virtueel

De nieuwe ‘hypercar’ van Peugeot is al uitgebreid getest voordat er een druppel brandstof is verbruikt. Door het ontwerp te verfijnen in een digitale omgeving, kon het concept gevalideerd en ‘getest’ worden. De conceptauto kwam tot wasdom in de computer als een digitaal project van 51,1 GB, bestaande uit 15.267 bestanden. De prestaties van de auto konden hierdoor ruim voor de eerste ronde op het circuit worden gesimuleerd. Deze aanpak heeft niet alleen kostbare tijd bespaard, maar ook grote hoeveelheden materiaal en brandstof.
De teams van Peugeot Sport hebben twee jaar besteed aan het modelleren en simuleren van de digitale 9X8 Hypercar. Hierbij maakten ze gebruik van zowel bestaande software – waar nodig aangepast aan de specifieke vereisten van het project – als computerprogramma’s die volledig in eigen beheer werden ontwikkeld. •

Verantwoord ‘rocking all over the world’

In 2019 besloot de band Coldplay tijdelijk te stoppen met touren over de wereld totdat dit op een duurzamere manier kon gebeuren. Ze besloten alternatieven te onderzoeken met een lagere uitstoot voor vliegen, stroomgeneratoren en wegvoertuigen. Duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel bleken hiervoor de beste optie.
‘We hebben getracht om duurzaamheid centraal te stellen in deze tournee omdat het voelt als de enige optie’, zegt zanger Chris Martin. Coldplay is in zee gegaan met de grootste producent en leverancier van duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel ter wereld, Neste. Samen zetten ze nu stappen in de richting van het doel van de band om de CO2-uitstoot van de Music Of The Spheres World Tour met 50 procent te verminderen vergeleken met de vorige wereldtournee van de band. Neste levert Coldplay duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) om de uitstoot van het vliegen te helpen verminderen. De hernieuwbare diesel van het bedrijf gaat de uitstoot van het tourtransport van de band en de stroomopwekking voor de podia helpen verminderen. Deze wordt geproduceerd uit 100 procent hernieuwbare grondstoffen, zoals afgewerkt frituurvet. •

Volvo Cars gaat voor fossielvrij staal

Als eerste autofabrikant sluit Volvo Cars zich aan bij het SteelZero-initiatief dat tot doel heeft de vraag naar fossielvrij staal te vergroten en de overgang naar koolstofneutraliteit in de wereldwijde staalindustrie te versnellen.
Daarmee committeert het automerk zich aan strenge, op CO2 gebaseerde eisen voor de staalaanvoer tegen 2030. Twintig jaar later moet al het aangekochte staal netto-nul staal zijn, wat in overeenstemming is met de ambitie van het bedrijf om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn. De staalproductie is een belangrijke bron van CO2-emissies voor de auto-industrie. Wereldwijd is de staalproductie verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van alle broeikasgasemissies.
SteelZero is gelanceerd door de Climate Group in samenwerking met ResponsibleSteel, een standaard- en certificeringsorgaan voor de staalindustrie. Hiermee krijgt Volvo Cars toegang tot betrouwbare informatie die garandeert dat het staal op verantwoorde wijze wordt ingekocht. ResponsibleSteel richt zich binnen de staalketen ook op arbeids- en mensenrechten, betrokkenheid bij lokale gemeenschappen, watergebruik en gevolgen voor de biodiversiteit. •

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie