Duurzame mobiliteit

The Optimist 22 apr 2022 Natuur & Milieu
Zero op de meter Tegen het einde van 2023 zullen alle dieselvoertuigen verboden zijn in Parijs, en andere steden zullen ongetwijfeld volgen. Terwijl de kleinere elektrische bestelbusjes al door de straten zoemen, is er nog geen oplossing voor de iets grotere vrachtwagens die nodig zijn voor de bevoorrading van winkels en supermarkten. Het bedrijf Volta Trucks springt in dat gat van de markt voor trucks met een laadvermogen van 7,5 tot 18 ton. Ze spreken zelf over een revolutie in ‘laatste-kilometer-logistiek’ door het leveren van veiligere, volledig elektrische vrachtwagens die kwetsbare weggebruikers beschermen en die voor iedereen het stadscentrum leefbaarder maken. Met de komst van hun paradepaardje, de Volta Zero, zorgt het bedrijf niet alleen voor een emissievrij alternatief; hun ‘truck as a service’-dienstverlening stelt wagenparkbeheerders in staat om de stap te zetten van diesel naar duurzaam rendabel en overzichtelijk. Die betalen namelijk een aantrekkelijk vast maandbedrag voor het voertuig, de laadinfrastructuur en alle bijbehorende kosten van elektrificatie. Het hoofdkantoor van Volta Trucks is gevestigd in Stockholm, de productie wordt geleid vanuit het Verenigd Koninkrijk en de toekomstige productiefaciliteit ligt in Steyr, Oostenrijk. Men verwacht in 2023, het eerste serieproductiejaar, vijfduizend elektrische trucks te produceren. Dat aantal zal jaarlijks groeien.

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie