Duurzaamheid gaat over mensen

The Optimist 000 NRC bijlage september 2012
Ode-bijlage bij NRC september 2012 Tijdens het maken van de septemberbijlage bij NRC Handelsblad werd onbedoeld een rode draad zichtbaar. Onze verhalen gaan over mensen. Op zich niet vreemd, zij het dat het hoofdthema van deze bijlage duurzame innovatie is – en dan denken we toch vaak aan zaken als natuurbehoud, schone energie, klimaatverandering en biodiversiteit. ‘Duurzaamheid’ gaat echter over meer dan milieu. Toen ideeën over duurzaamheid werden gevormd – en Ode heeft die altijd nauwlettend gevolgd – werd gesproken over de ‘drie p’s’: people, planet, profit. Die laatste ‘p’ was evident: bedrijven zagen kansen. Voor de planeet werd ook wel gezorgd; bedrijven die verantwoord ondernemen, scheiden hun afval, printen dubbelzijdig, planten bomen of rijden elektrisch. Mensen komen er intussen maar bekaaid van af. Er zijn zeker uitzonderingen, zoals de mooie, bekende formule van Procter & Gamble: koop één pak Pampers en daarmee wordt een vaccin tegen tetanus in een arm land vergoed. Maar hoe zit het hier met onze werknemers? Hoe veel ruimte voor verantwoordelijkheden en creativiteit gunnen we hen eigenlijk? Echte duurzame innovatie begint bij mensen. Over hoe zij hun talenten aanwenden voor iets waar anderen wat aan hebben. Over hun vermogen om zo’n idee verder te verspreiden. Over de

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie