Vaak doen we dingen ‘omdat we ze altijd zo doen’. In deze rubriek laten we zien hoe het anders kan. Dit keer staat de Vreedzame Wijk in de schijnwerpers. DOOR: ANNEMIEK VAN VLIET, MERLIJN SLOTHOUBER EN AGNES POLS De Vreedzame Wijk komt voort uit het programma van de Vreedzame School, dat op veel scholen in Nederland wordt gebruikt om kinderen te leren wat het betekent om op te groeien in een democratische samenleving. Ze leren daarmee conflicten vreedzaam op te lossen, meningsverschillen te overbruggen, open te staan voor verschillen en zich verantwoordelijk te voelen voor de gemeenschap. Kinderen krijgen een stem, mogen meepraten over zaken die hen aangaan, maar leren ook op een verantwoorde wijze met die stem om te gaan. Kinderen leren echter niet alleen op school, ze worden eigenlijk overal ‘opgevoed’ en gevormd. De aanpak van de Vreedzame Wijk versterkt dat proces van de vorming van democratische burgers. Door in alle pedagogische contexten – thuis, in de speeltuin, op de kinderopvang, de voorschool, de voetbalclub, het buurthuis, de bibliotheek, enzovoort – vreedzame principes centraal te stellen in de pedagogische benadering, ontstaat er een samenhangend opvoedklimaat in een wijk. En dat, zo weten we uit onderzoek, is een belangrijke
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
[…] Lees het artikel in The Optimist […]