De toekomst van ons transport

Lisette Weber-Ziere 184 januari / februari 2019 Natuur & Milieu
In september 2018 boog een aantal hoogwaardigheidsbekleders en geleerden zich in San Francisco over de vraag waar we met het transport naar toe moeten. Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen, is het belangrijk om personenvervoer CO2-vrij te maken. Maar hoe doen we dat? The Optimist spreekt de komende tijd verschillende mensen die daar uitgebreid over hebben nagedacht. Gezamenlijk zijn zij ervan overtuigd dat het kan, maar dan moeten we wel handelen. Nu ik dit schrijf, rijden er alleen al in Nederland ruim acht miljoen auto’s. De gemiddelde Nederlander rijdt dagelijks zo’n 32 kilometer met de auto over 140.000 kilometer aan verharde wegen. Nederlandse personenauto’s zijn verantwoordelijk voor 78 procent van het totaal aan door motorvoertuigen afgelegde kilometers, bestelauto’s vormen dertien procent en zware vrachtvoertuigen vijf procent. Het merendeel van die auto’s rijdt op benzine, bijna tachtig procent. Zestien procent rijdt op diesel en de rest op alternatieve brandstoffen zoals aardgas, waterstof en elektriciteit. Maar er is ook goed nieuws. Nederland heeft meer fietsen (22 miljoen) dan mensen (zeventien miljoen) en we hebben een uitgebreid netwerk aan openbaar vervoer. Nederland kent, meer dan andere landen, veilige wegen en paden voor fietsers. Maar wist u dat het eigenlijk heel zonde is,

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen met credits. Credits zijn te koop in prepaid bundels vanaf €2,50. Vervolgens kun je met één muisklik artikelen kopen met je credits tegoed.

Log in Word Abonnee
Lisette Weber-Ziere

Lisette Weber-Ziere

In het dagelijks leven getrouwd met Sven en moeder van een dochter (Sophie, 7 jaar)....

Meer over Lisette Weber-Ziere >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met