Lisette Weber-Ziere
184 januari / februari 2019 Natuur & Milieu
In september 2018 boog een aantal hoogwaardigheidsbekleders en geleerden zich in San Francisco over de vraag waar we met het transport naar toe moeten. Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen, is het belangrijk om personenvervoer CO2-vrij te maken. Maar hoe doen we dat? The Optimist spreekt de komende tijd verschillende mensen die daar uitgebreid over hebben nagedacht. Gezamenlijk zijn zij ervan overtuigd dat het kan, maar dan moeten we wel handelen. Nu ik dit schrijf, rijden er alleen al in Nederland ruim acht miljoen auto’s. De gemiddelde Nederlander rijdt dagelijks zo’n 32 kilometer met de auto over 140.000 kilometer aan verharde wegen. Nederlandse personenauto’s zijn verantwoordelijk voor 78 procent van het totaal aan door motorvoertuigen afgelegde kilometers, bestelauto’s vormen dertien procent en zware vrachtvoertuigen vijf procent. Het merendeel van die auto’s rijdt op benzine, bijna tachtig procent. Zestien procent rijdt op diesel en de rest op alternatieve brandstoffen zoals aardgas, waterstof en elektriciteit. Maar er is ook goed nieuws. Nederland heeft meer fietsen (22 miljoen) dan mensen (zeventien miljoen) en we hebben een uitgebreid netwerk aan openbaar vervoer. Nederland kent, meer dan andere landen, veilige wegen en paden voor fietsers. Maar wist u dat het eigenlijk heel zonde is,
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties