De superauto
016 september / oktober 19971997
Veiliger en veel zuiniger met nieuwe technologie. David Jonckheer | 16 september/oktober 1997 issue De auto is het symbool van het industriële tijdperk. Hij biedt status, comfort maar bovenal een gevoel van vrijheid en snelheid. De moderne auto is een van de hoogtepunten van het menselijk vernuft. En toch blijft het een product uit de negentiende eeuw. De basis is nog steeds een verbrandingsmotor die een zeer zware stalen carosserie voortduwt. Ondanks de vele verbeteringen en innovaties, gaat 80 à 85 procent van de energie die de motor opwekt, verloren voordat dit de wielen bereikt. Dit komt vooral omdat de motor nog steeds inefficiënt is en de auto te zwaar. Accelereren kost dan enorm veel energie. Van elke vijf tot zeven liter brandstof komt maar één liter als stuwkracht aan de wielen van de auto beschikbaar; dat is vijftien à twintig procent. Hiervan gaat één derde op aan accelereren en remmen, één derde aan luchtweerstand en de rest aan het verwarmen van wegdek en asfalt. Van de energie beschikbaar aan de wielen wordt 95 procent gebruikt voor het verplaatsen van de auto en vijf procent voor het verplaatsen van de berijder. Zo brengt maar één procent van de benzine u
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties