Multinational. Hij zou het zomaar kunnen worden. Vies van winst is hij niet, maar dan wel inclusief mens en natuur. De menselijke maat en een eerlijke prijs zijn leidend bij Volkert Engelsman (1957), directeur en oprichter van distributiebedrijf Eosta en het track & trace label Nature & More. We spreken de Europese marktleider in zijn kantoor. Hier ontmoeten ecologie en economie elkaar. Eosta vertegenwoordigt meer dan duizend biologische en biodynamische boeren in zes continenten. ‘Als de mens centraal staat, zijn sociale kwesties en milieuvraagstukken op te lossen’, zegt de ondernemer die duidelijk in zijn sas is. Hij verwijst naar het Bantoe-woord Ubuntu: ‘Ik ben omdat wij zijn’. ‘Sorry als ik met de deur in huis val’, verontschuldigt hij zich. We zitten in zijn ruime kantoor aan een lange houten tafel. Titels als Oermens 2.0 en De verborgen impact vullen zijn boekenkast. Als geen ander weet het Waddinxveense distributiebedrijf van verse biologische en fair trade groente en fruit wat verborgen impact inhoudt en wat daardoor een eerlijke prijs is. Eosta ontwikkelde hiervoor met een aantal partners een praktische tool: de ‘Nature & More Duurzaamheidsbloem’. Hiermee meet het bedrijf voor bijvoorbeeld tropisch fruit de ecologische en sociale prestaties. Via track & trace
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties