De oorsprong van goede ideeën
136 mei 20112011
Echte innovatie betekent niet iets nieuws ontdekken, maar gebruikmaken van hetgene dat eerder bedacht is. Steven Johnson | 136 mei 2011 Foto: Michael Flippo/Dreamstime.com Toen Miles Davis met So What?, het eerste nummer op het album Kind of Blue, zijn breuk aankondigde met de bebop-conventies, werkte hij toch nog binnen de conventies van de Dorische toonladder (een modus die inderdaad teruggaat op de Dorische Grieken). En Davis bouwde zijn nieuwe geluid uit wat je de ‘oude, stabiele platforms van de instrumenten zelf’ kunt noemen, zoals de ventieltrompet die hij bespeelde. ‘Natuurlijke’ trompetten – zonder de complexe ventielen waarmee de muzikant op een andere toonsoort kan overstappen zonder van instrument te wisselen – zijn bijna zo oud als de Dorische modus. De moderne ventieltrompet die Davis bespeelde, was in de negentiende eeuw al een gestandaardiseerd instrument, nadat er tientallen jaren overal in Europa door instrumentmakers aan was geknutseld. Davis kon iets van het aangrenzend mogelijke van de jazz verkennen, en bijdragen aan de uitvinding van een heel nieuw genre waarop anderen konden voortborduren, deels omdat hij noch de Dorische modus hoefde uit te vinden, noch de ventieltrompet. Een deel van een goed idee is het ontdekken van wat al voorhanden is
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties