De natuur als blauwdruk

The Optimist 17 dec 2021 Natuur & Milieu
Twee communicatiestrategen verkennen de lessen vanuit de natuur die we kunnen gebruiken om bedrijven te verduurzamen. Er lijkt voldoende inspiratie aanwezig voor een groene economie. DOOR: SANDER VEENENDAAL EN WOUTER SWENNEKER De aarde heeft vele soorten bewoners. De mens is daar één van – en die is nog maar kort op aarde. Andere soorten floreren hier al miljoenen, soms miljarden jaren. Ook deze soorten bedrijven economie: er wordt gebouwd, samengewerkt, energie gewonnen, verwarmd, gekoeld, voedsel geproduceerd, aangepast, gekleurd, ga zo maar door. Wij mensen, de ‘homo economicus’, zien dat vaak onvoldoende in en laten hierdoor veel innovatiekracht liggen. Natuurlijke waardecreatie Het bijzondere van de natuurlijke wereld is dat ze waarde creëert zonder de planeet en inwoners uit te putten. Daar kunnen wij mensen enorm veel van leren. Dit jaar viel Earth Overshoot Day in juli. Dat betekent dat we in minder dan zeven maanden hebben verbruikt wat de aarde op jaarbasis kan produceren. Het moment dat dat gebeurt heet ‘earth overshoot’ en valt elk jaar vroeger – iets wat behoorlijk zorgwekkend is. Met andere woorden: de mensheid heeft nu 1,7 aardbollen nodig om te voorzien in de hoeveelheid grondstoffen die we jaarlijks verbruiken. De mens realiseert dus een chronisch tekort

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €1,00 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie