De kopie is het origineel. Door: Roland Pluut
Uitgelicht Economie

De kopie is het origineel

Roland Pluut juli / augustus 2018

In China en Japan is het volkomen normaal om een tempel eens in de zoveel tijd te herbouwen en de verloren soldaten van het terracottaleger opnieuw te gieten. Er is niets heiligs aan het ‘origineel’. In 1956 werden meesterwerken uit de Chinese kunst tentoongesteld in het Cernuschi Museum, het museum voor Aziatische kunst in Parijs. Later bleek dat de schilderijen vervalsingen waren. Wat de zaak gevoelig maakte was het feit dat de vervalser een andere beroemde Chinese schilder was: Zhang Daqian. Zijn eigen werk hing tegelijkertijd drie kilometer verderop in het Museum voor Moderne Kunst. Daqian werd indertijd gezien als...

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen met credits. Credits zijn te koop in prepaid bundels vanaf €2,50. Vervolgens kun je met één muisklik artikelen kopen met je credits tegoed.

Log in Log in via facebook Nog geen lid? Maak een gratis account aan