De film van iedereen

Josey Duncan 109 september 20082008
Josey Duncan | 109 september 2008 Illustration: Istockphoto.com/ Ultra-Generic ‘Kunstenaars zijn over het algemeen fascisten’, zegt Brett Gaylor, die er ook meteen om lacht. ‘Ze hebben een ongewoon idee en dat verwachten ze onverkort uitgevoerd te zien.’ Dat is de reden waarom deze Canadese cineast – en creatieve kracht achter een film in de maak die voorlopig Basement Tapes heet – met dit project voor een nieuwe aanpak kiest. Basement Tapes is een collectieve open-source documentaire; iedereen is uitgenodigd om via een website bij te dragen. Het ruwe materiaal is beschikbaar om geremixt te worden onder een Creative Commons-licentie, niet-traditionele copyrightvoorwaarden met weinig tot geen restricties. Hoewel er meer open-sourcefilmprojecten lopen – waaronder Matt Hansons ambitieuze A Swarm of Angels, dat niet alleen uit is op input van buitenaf, maar zelfs helemaal wordt gefinancierd uit bijdragen van de deelnemers – is Gaylors film een verkenning van ‘het copyright in het digitale tijdperk’, zegt hij. De film focust op muziekproducer en mashup-deejay Girl Talk (Greg Gillis), bekend om zijn up-tempo remixen van populaire liedjes, en ‘onderzoekt in hoeverre beperkende copyrights bedreigend zijn voor de creativiteit’, legt Gaylor uit. ‘Kunst haakt altijd in op alles wat eraan vooraf is gegaan.’ Toch gaat

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie