Tony\'s Chocolonely is het meest duurzame chocolademerk. Dat heeft Rank a Brand vandaag bekendgemaakt. Rank a Brand, de consumentenorganisatie die merken met elkaar vergelijkt op duurzaamheid, heeft uitgezocht welke chocolademerken het meest duurzaam zijn. Niet onverwacht wint de “slaafvrije” Tony’s Chocolonely de Chocolade Award 2012. Het merk krijgt als enige een A-label van de duurzame rankingsite. Verkade, De Ruyter en Fair Trade Original krijgen een B-score en delen de tweede plaats. Die merken gebruiken alleen gecertificeerde cacao. Maar er zijn ook bekende merken die het allemaal niet zo nauw nemen met milieu en arbeidsomstandigheden. Van de 48 onderzochte merken gebruiken er 6 alleen maar gecertificeerde cacao. Duurzame chocoladehandel De afgelopen jaren is de chocoladehandel een stuk duurzamer geworden. Een groot deel van de chocolade is nu gecertificeerd door keurmerken zoals UTZ, Fairtrade en de Rainforest Alliance. Maar er is ook kritiek. Volgens Niels Oskam, oprichter van Rankabrand krijgt de consument door de keurmerken ten onrechte het idee dat de cacaoboer van zijn chocoladereep of hagelslag een goed bestaansminimum heeft. \"In veel gevallen is die garantie niet te geven\", zegt Oskam. \"Toch blijkt ook uit onderzoek dat de inkomenspositie van aangesloten boeren wel verbetert. Een keurmerk is geen eindstation maar een
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties